Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:pitk
Alue:Livetoiminta
Aihe:Mikrofonit livekäytössä
Aika:07.07.2007 19:42   (muokattu 11.02.2008 11:03)
Tähän ketjuun sitten omia kokemuksia ja mielipiteitä mikrofoneista live-käytössä.Markkinoille puskee jatkuvasti varsin mielenkiintoista ja sekä hinnalta, että soundiltaan kilpailukykyistä haavia, joten kokemuksia kehiin. Fiilispohjalta esitetyt se-ja-tää-on-ihan-paskaa voi jättää ihan jollekin toiselle foorumille. Start your engines!
 
Shure SM58
 
Perusmikkien perusmikki. Voi laittaa hätätapauksessa melkein minne vain. Laulukäytöstään tietenkin tunnettu dynaaminen haavi. Mekaaninen kestävyys erinomainen. Soundista joutuu perusmeiningillä leikkaamaan 200Hz ja 500 Hz presettinä. KElpaa (lähes) jokaiselle ja kyllä sillä soundia saa aikaan.
 
Shure SM57
 
Periaatteessa instrumenttiversio edellämainitusta. Toimi kylläkin myös laulumikkinä (etenkin tuulisuojalla varustettuna). Eniten käytetty virvelin ylä- ja kitaramikkinä. Varma ja luotettava perusvalinta. Myös perkussioiden lähimikitykseen, tomeihin, bassomikiksi, puhaltimiin, basariin lyöntikalvon puolelle (vintagea).. luotettavuus jälleen erittäin suuri plussa ja kelpaa yleensä kaikille.
 
Shure B52
 
Lähinnä bassorummun nappaamiseen. Myös basso- ja leslien alamikkinä pyydellään näitä. Jälleen perusvarma valinta.
 
Shure B98
 
Etenkin tomeissa nykyään usein luuraava pienikokoinen konkkamikki. Tietyllä tavalla hifi-soundinen. Myös puhaltimissa käytetty, henk koht en tosin kyseisessä yhteydessä pidä liian kirkkaasta yläpäästä. Myös perkkamikkinä, Hi-hatissa toimii ja virvelin alamikkinä mainio.
 
Sennheiser MD421
 
Vanha kunnon 421. Loistava tomimikki, ennenaikaan hyvin yleinen basarissa. Puhaltimissa erittäin toimiva, kuten myös kitarassa, bassossa, lesliessä jne. Miinuspuolena iso koko ja huono adapteri.
 
Sennheiser MD409/509/609
 
409 on allekirjoittaneen lempikitarahaavi. Myös loistava puhaltimissa ja tomeissa. Tomeissa 509 hiukan parempi tiukemman yläpäänsä ansiosta. Ei vuoda pahasti. Rumpalin taustalaulumikkinä kyseisestä syystä hyvä; Tosin rumpalin pitää päästää myös ääntä suustaan ja laulaa turpa-kiinni-mikissä.
 
Audio Tehcnica Pro 35
 
Uusi tuttavuus klipsimikkirintamalla. Noin kuukauden käyttökokemus rumpumikkinä (snare, tomit, haikka ja ride) positiivinen. Pienikokoinen ja elektroniikkapalikka samanhenkinen kuin B98:ssa. Kestävyys vielä arvoitus, mutta katella vuosi-pari tien päällä, niin eiköhän sekin selviä..
 
Audio Technica AE6100
 
Uusi tuttavuus myös. Laulumikkirintamalla tällä erää. Ensimmäisten keikkojen perusteella erinomainen laulumikki. Mikin soundia ei tarvitse korjata, voi keskittyä oleelliseen, eli mikkiin äännehtivän poptoimihenkilön soundin korjaamiseen. Mikäli moiseen on tarvetta.
 
Röde NT5
 
Mukava OH sopivan lussusta yläpäästään johtuen. Etenkin livenä ja pienissä paikoissa yläpäät tulee muutenkin jokapaikasta, joten snadi himmaus mikin päässä on pelkkää plussaa.
 
Shure B87
 
Laulumikkinä käytetty konkka, jonka laulusoundiin allekirjoittanut ei kuitenkaan ole erityisen mieltynyt. Yllätyksen tarjoaa laitettaessa kaappaamaan kitaraa, jossa toimiikin käsittämättömän hyvin.
 
Shure B91
 
Basarilätkä, konkkamikki. Hyvä atakki, yläpää läsähtää ja metallimiehet diggaa. Toimii monin paikoin yksinään, mutta myös kombinaatio 91 basarin sisään ja B52 kalvon reiän kohdalle käytetty ja toimiva. Yksi mahdollisuus kompressoida viiskakkosta voimakkaasti ja leikata yläkertaa, ysiykkösestä sitten yläpää ja dynamiikka.
 

 
Mä en jaksa tällä erää enempää, pitää lähteä etsimään ruokaa. Jatkakaa.
 
Pitk.
 
Edit: ...tu-tohon-otsikkoon-tuli-typo-pitää-painaa-varotusta-itelle-että-ylläpito-korjais!
Copyright ©1999-2017, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=50&t=149936