Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:Dr Dominant
Alue:Työ musiikkialalla
Aihe:Soitonopettajan pätevyys
Aika:24.05.2007 08:47   (muokattu 24.05.2007 08:48)
Elannosta musiikkiopiston soitonopettajana luulen sen verran, että minimiopetusvelvollisuus viranhaltijalla on 16 viikkotuntia, ja sillä tuntimäärällä ja amk -pedagogin pätevyydellä jää reilusti alle palkansaajien keskiansion, mutta ei kuitenkaan kuole nälkään. Toisaalta, paljoa yli 20:ä viikkotuntia ei oikein pysty edes tekemään, jos haluaa että on muutakin elämää, harrastuksia ja sosiaalisia suhteita. Ei siis sellaisen henkilön uravalinta, joka haluaa valita vapaasti jokapäiväisen leipänsä täytteet. Niinpä monet opettajat tekevät samalla myös keikkaa.
 
Viranhaltijalla (tai oikeammin toimenhaltijalla) opetusvelvollisuus on yleensä 24 viikkotuntia. Nk. päätoiminen tuntiopettaja-tittelin saa kun opettaa vähintään 16 tuntia viikossa, ja tämä tarkoittaa sitä että oppilaitoksen velvollisuus on tarjota seuraavanakin vuonna vähintään se 16 tuntia töitä.
 
Itse opetin syksyllä 2005 toimenhaltijana vastaavan opettajan tittelillä yhdessä oppilaitoksessa 26h/vk ja samaan aikaan toisessa AMK-tyyppisessä 16h/vk = 42h/vk plus vastaavan opettajan pienehkö hallinnollinen duunikakku. Lisäksi harrastin hieman säveltämistä ja sovittamista, taisinpa tehdä muutaman keikankin. Tällä rahalla sain pidettyä perheeni elossa (vaimo opiskelee, joten olen itse ainoa joka hankkii rahaa), eli eukko, kolme lasta ja asuntolaina.
 
Sosiaalista elämää mulla ei luokkahuoneen/treenikämpän ulkopuolella ole. Ei jaksa eikä ehdi.
 
EDIT: tarkoitin siis, että kyllä yli 20 tuntia pystyy tekemään ihan hyvin, niin että on vielä oma nk. elämä. 40 tunnin yläpuolella alkaa tulla sitten ähky. ;)
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=53&t=141431