Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:anttipi
Alue:Laulaminen
Aihe:Laulaminen refluksi-leikkauksen jälkeen?
Aika:29.04.2007 02:52   (muokattu 29.04.2007 02:57)
Mietin, että mitä sitä oikein tekis itse. Jos ei Nexiumikaan toimi, nii kai se on sit vaan mentävä lekurille, tällä kertaa yksityiselle. Tähystystä ei oo tehty mulle vielä. Joten kai se olis fiksuinta sitten. Leikkaus hieman ahistaa ja pelottaa.

Kannattaa ehdottomasti käydä tähystyksessä, jos vaivat ovat pahat! Se ei ole maailman mukavin kokemus, mutta se huojentaa kummasti, kun saa konkreettista tietoa vaivoistaan.

Julkiselle puolelle saa tosin odottaa tähystykseen ilmeisesti aika kauan. Minähän olin reilu vuosi sitten fundoplikaatio-leikkauksessa, koska mulla(kaan) lääkkeet eivät auttaneet tarpeeksi. Koska vatsahapoilla on tärkeä ruuansulatuksellinen tehtävä, kävi väkisinkin mielessä, että kuinkahan terveellistä on suitsia mahahappotuotanto loppuelämäksi lääkkeillä (tutkimuksia happosalpaajien pitkäaikaiskäytön mahdollisista haittavaikutuksista ei kait vieläkään ole)? Ja noista lääkkeistä saa maksaa maltaita.

Nexiumia, Somacia tms. jos vetää, niin pitäisi olla iso annos ja mielellään usean kuukauden (jopa puolen vuoden) kuuri. Eli paljon järeämmät "eväät" kuin ärtyneeseen ruokatorveen, koska nielun limakalvo on arempi hapoille ja paraneminen hidasta.

Onko kukaan muuten kokeillu Gavisconia? Äitini taisi sitä juoda monta vuotta kunnes pääsi leikkuulle.

Itse koitin silloin aikanaan Gavisconia, mutta ei auttanut. Kannattaa kokeilla itse.

Mulla suurin ongelma oli ennen leikkausta jatkuva rykiminen ja sitkeä limaisuus kurkussa ja äänen käheytyminen laulaessa. Rykiminen on vähentynyt selvästi ja äänikin kestää paremmin (joskaan ei aivan täydellisesti). Oireiden vähentyminen leikkauksen jälkeen vei kuitenkin paljon pidempään kuin olin olettanut.

Mitään ongelmia ei ole leikkauksesta ollut, mitä nyt ilmavaivat ovat lisääntyneet... Pari kertaa viinan kanssa läträtessä on tullut kivuliaita närästyskohtauksia, jotka ovat kuitenkin lähteneet vettä juomalla. Nielemisvaikeuksia ei ole. Oksentamisesta en tiedä kun ei ole ollut sille tarvetta (luultavasti saisin tulemaan ylös, koska pystyn röyhtäisemäänkin). Rankahkoja vatsalihasliikkeitä ja painojen nosteluakin olen pystynyt tekemään ilman minkäänlaisia kipuja eli ilmeisen kestävät ompeleet kirurgi on tällännyt.

Kaiken kaikkiaan voin sanoa, että leikkaus oli onnistunut ja minun kohdallani hyvä vaihtoehto (lääkkeet eivät auttaneet tarpeeksi, olivat kalliita enkä halunnut syödä niitä loppuelämääni). Valitettavasti on myös se 20-30 % (oman kirurgini mukaan), joita leikkaus ei auta, ja se on ikävää, koska leikkauksiin sisältyy aina omat riskinsä (esim. nissenin fundoplikaatioissa kuolleisuus muistaakseni 1 tai 2/1000:sta)
Copyright ©1999-2023, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=37&t=111689