Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:jorma_r
Alue:Tietokoneet ja musiikkiohjelmat
Aihe:Linux ja musiikki
Aika:03.02.2007 20:44   (muokattu 03.02.2007 20:45)
Tässä hieman olen vasta tätä Linuxia kokeilemassa, mutta millään en olet keksinyt ( vaikka kaiken maailman ohjeita lukenut), että miten tuon Bristol Audion saa toimimaan tai yleensäkin noita kummallisia pakettitiedostoja tar.gz-päätteisiä, kun en niitä millään ole toimimaan saanut. Olisin kiitollinen jos joku voisi tämän rautalangasta vielä vääntää?
 
Bristol on harvinainen poikkeus softien joukossa - sitä käytetään vähän eri tavalla... Älä masennu jos se ei heti aukea. Bristol ei asennu automaattisesti kuten moni muu softa ja se pitää potkaista käsin käyntiin kuten tipparellu pakkasessa. Sen jälkeen kyyti onkin sitten pehmeää.
 
.tar.gz paketit ovat ikään kuin .zip -paketteja. Hieman eri formaatissa vain. Ne puretaan sanomalla $tar zxfv paketinnimi.tar.gz. Tämä siis purkaa paketin siihen hakemistoon missä se purkuhetkellä on. Onnistunee jollain gnome/kde vehkeelläkin mutta perustemput kannattaa opetella komentoriviltä. Tuo kannattaa laittaa vaikka paperilapulle näppiksen alle. Mulla oli se siellä ensimmäisen vuoden. :)
 
Bristol purkautuu sitten hakemistoon bristol-0.9.5 (tai siihen versioon joka sinulla on.) Tämän kansion alla on kansio bin - mene sinne sanomalla:
 
$cd bristol-0.9.5/bin/
 
Sitten itse vehjes käynnistetään komentorivikomennolla. Aluksi kannattaa todeta:
$./startBristo -v -h
 
Tämä antaa ohjeita eri asetuksista käytöstä. Yksinkertaisimmillaan $./startBristol -mini potkaisee minimoogin pystyyn, jne.
 
Kuten sanottu - Bristol on käytettävyydessään harvinainen poikkeus. Tekijä on halunnun panostaa soundiin - ei helppokäyttöisyyteen. Oikeastaan kaikki muut softasyntikat löytyvät CCRMA:sta tai vastaavista ja ilmaantuvat asennuksen jälkeen suoraan käynnistysvalikkoon hiirellä laukaistavaksi.
 
Ei siis kannata pelästyä ylläolevaa jos luottamus omaan soittotaitoon on suurempi kuin säätötaitoon. Muutama tuollainen peruskikka kun jää takataskuun on homma teknisellä puolella jo riittävästi hanskassa.
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=33&t=136394