Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:mll
Alue:Kitarat: akustinen
Aihe:Kokopuukantisen kitaran huoltaminen
Aika:24.01.2007 10:00
Akustisten kohdalla yleensä puhutaan vain, että suuret lämpötilan vaihdokset voit halkeuttaa viimeistelyn, jonka olen itsekin nähnyt yhdellä kitarallani, jonka toin -20 asteesta sisälle, enkä jaksanut odottaa tarpeeksi pitkään laukun lämpeämistä huoneen lämpötilaan. Se miksi lämpötilan vaihtelut eivät yleensä kitaroissa aiheuta suoraan halkeamia on se, että 1) halkeamat eivät synny hetkessä, vaan kitaran on pitänyt päästä kuivumaan pahasti ennenkuin puu halkeaa ja 2) kylmässä ilmassa kosteutta ei poistu enää kitarasta, joten kun vie kitaran alta nollan lämpötilaan, niin se kosteus mitä puussa oli myös pysyy siellä. Kontrabasso voi olla jo siinä mielessä erilaisesti käyttäytyvä soitin, että siinä kannen pinta-ala on huomattavasti suurempi. Ehkä siinä pitää ottaa huomioon jo lämpölaajenemisesta johtuvat ilmiöt, jotka yhdistettynä kuivuuteen voivat todellakin halkaista kannen. Varmaan sama on mahdollista myös kitaroissa, mutta se "perustyö" joka sen halkeamisen aiheuttaa on kuivuus, ei lämpötila.
 
Olen samaa mieltä, että suurin syy on ilmankosteuden muutos, mutta suuret lämpötilan muutokset voivat aiheuttaa myös ilmankosteuden muutoksia. Oman kitarani kansi halkesi n. tunnissa ensimmäisen puoliajan aikana ollessani teatterilla töissä ja käytin kostutinta aina kun kitara oli laukussa. Aika nopeata toimintaa sanoisin minä.
 
Vähän aikaa sitten oli torilla Liikasen akustinen, jossa oli halkeamia, joten kaikki on kiinni yksilöistä. Se että sinun kappaleeseen ei ole kuivuus vaikuttanut on yksittäistapaus. Se mitä tarkoitin puun säilyttämisestä on se, että kun soitin rakentaja ostaa maailmalta puita, niin mitä pidempään hän säilyttää niitä asiallisesti tiloissaan ja puu tätä kautta tottuu meidän ilmastoomme, niin sitä paremmin se ollessaan soittimen mallissa pysyvät myös kunnossa.
 
Tämä on totta ja yleensä suositellaan kitaroiden rakentamista vähän kuivemmassa ilmassa kuin mikä on vuoden keski-ilmankosteusprosentti. Esim. talvet ovat suomessa loistavaa aikaa tehdä kitaroita, jo siitä syystä että liimaukset onnistuvat ilm. paremmin kuivassa. Koska suurempaan kosteuteen siirtyminen aiheuttaa vähemmän ongelmia, niin kuivemmassa kasaamisessa on omat etunsa.
 
Tottakai kyse on aina yksilöistä. Ymmärsin kyllä tuon puiden säilyttämisasian.
 
Toinen mitä jotkut kitaristit käyttävät on kahden tai useamman tallaluun käyttäminen. Suomessa tämä on kanssa hyvä ratkaisu, jos haluaa soittaa samalla aktionilla koko vuoden. Kuivemmalla ilmalla (talvi, kevät) vähän korkeampi talla, koska kuivuus madaltaa sitä kannen kaarevuutta ja tuo kieliä hieman alemmassa kohti otelautaa ja taas kosteammalla (kesä, syksy) vähän matalampi talla.
 
Kitaran tallaa voi myös nostattaa pistämällä puuviilun tallan luun alle. Näitä viiluja voi tehdä vaikka itse kotona. Oman kokemukseni mukaan tämä ei huononna soundia.
 
Kylpyhuoneeseen laittaminen on lähinnä tekohengitystä hyvin kuivuneelle kitaralle ja ehdottomasti vain silloin kun kitaralla on kunnollinen laukku, joka tasaa suuret kosteuden vaihtelut päästämällä vain vähän vesihöyryä sisälleen. Hyvä laukku on muutenkin paras vakuutus, jos haluaa pitää kokopuisesta kitarasta hyvää huolta. Testailin viimetalvena miten kosteutusevän käyttö nostaa laukun sisällä ilmankosteutta, kun huoneilma oli tuossa 25% paikkeilla. Gibsonin ja Martinin tyyppisessä laukussa juuri täytetty evä nosti kosteuden 35%, vain 1-2 päiväksi ja tämän jälkeen parissa päivässä laukussa oli taas sama kosteus kuin huoneilmassa. Taas hyvässä, mutta järjettömän kalliissa Caltonin laukussa kosteusprosentti nousi 55% ja pysyi tuon lähellä melkein viikon!
 
Tekohengityksenä se varmasti toimiikin ihan hyvin. Ja ilman kunnon laukkua tuota ei kannata tehdä. Olen myös täysin samaa mieltä tuosta kunnon laukun hommaamisesta. Olen kyllä käyttänyt myös Seaqullin kevyttä kovaa laukkua ja se on tuntunut toimivan ihan hyvin. Se on kovan laukun ja pehmeän pussin yhdistelmä, jota on kiva kantaa selässä. Se on tehty jostain styroksin kaltaisesta materiaalista. Ainakin mainoslehtinen lupasi, että laukku pitäisi kosteuden paremmin kuin tavalliset kovat laukut.
 
Mistä hommasit tuon Caltonin laukun? Jouduitko tilaamaan Amerikasta? Ja kuinka paljon siihen uppoi rahaa? Pitäisi hommata itsekin tuollainen. Noidenhan pitäisi kestää lentokonekuljetuskin. Oletko matkustellut kitaran kanssa lentokoneessa? Oma lentolaukkuni painaa sellaiset 20 kg kitaran kanssa ja sitä ei ole mukava roudata mukana.
 
MLL
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=51&t=141403