Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:kimurantti1
Alue:Tuottaminen ja sovittaminen
Aihe:Esituotanto, Dig It?
Aika:06.12.2006 23:05   (muokattu 06.12.2006 23:23)
Mä en ymmärrä tätä suomalaisten vauhkoomista englannista. Kaiken pitää olla just kieliopillisesti oikein ja täysin oikein äännetty. Ei ne englantilaisetkaan täysin samalla tavalla lausu, tai jenkitkään.
 
Suomessa on niin hyvä peruskoulujärjestelmä ja opetuksen taso, että monet pitemmälle opiskelleet osaavat englannin kieliopin varmasti paremmin kuin natiivipuhujat. Kuitenkin ne virheet, joita suomalainen (tai muut ei-natiivipuhujat) tekevät, eivät ole samoja tai samanlaisia virheitä kuin ne, joita natiivipuhujat tekevät. Juurikin tämän takia on hyvä tarkistuttaa sanoitukset natiivipuhujalla.
 
Toinen asia josta ei-natiivipuhuja ei voi olla varma, on ylimääräiset merkitykset, joita tietty sanavalinta tai lauserakenne aiheuttaa. Varsinkin kun joku ei-natiivipuhuja tekee sanoituksia (tai ylipäätään puhuu) vieraalla kielellä, moneen kertaan törmää lauseisiin tai sanontoihin, jotka ovat kieliopillisesti periaatteessa aivan oikein, mutta kukaan natiivipuhuja ei oikeasti puhu niin - käytä sellaisia sanontoja ikinä.
 
Periaatteessa ihan ymmärrettävä, mutta "väärä" sanajärjestys voi helposti antaa lauseelle esim. runollisen sävyn, joka saattaa aiheuttaa naurun tirskahduksia natiivipuhujalle, jos asia jota yritetään sanoa, tai yhteys jossa se sanotaan, ei oikein natsaa. Siis lausahdus, jonka Legolas Rivendellin parvekkeella seisoessaan voisi sanoa, muttei kukaan 2000-luvulla elävä henkilö. :-)
 
Ja äidinkielenään englantia puhuvia harvemmin häiritsee jos joku lausuu vähän härmäksi niiden kieltä. Ne kun ovat aika varmasti tottuneet siihen että porukka puhuu vähän miten sattuu.
 
Tottakai natiivipuhujat ovat tottuneet siihen, että ulkomaalaiset puhuvat ja ääntävät vähän miten sattuu. Kuitenkin puhuminen ja laulaminen on eri asia. Mä en siis voi allekirjoittaa tuota. Kyllä mun korvaani pisti, kun kuulin Idolsissa Agnesin laulamassa suomeksi. Mä en syytä siitä sitä mimmiä, mutta musta se kuulosti tosi kornilta, varsinkin kohdissa, joissa sanoituksissa piti olla jotain vakavaakin asiaa. Mä voin aivan hyvin kuvitella miltä englantia äidinkielenään puhuvista tuntuu, kun kuulevat vaikka sitä meille tuttua finglishia laulettuna. Mä myös tunnen muutamankin englantia äidinkielenään puhuvan henkilön, ja ainakin he ovat olleet asiasta samaa mieltä kanssani.
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=47&t=97562