Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:Mare552
Alue:Muut soittimet
Aihe:Viulun soiton aloitus 16-vuotiaana
Aika:05.12.2006 11:09
Eiköhän tuo että on jo soittoa ja musiikkiharrastusta takana noinkin paljon, auta viulunkin kanssa kehittymisessä.
 
Tuota en osaa sanoa, miten nuorena on hyvä aloittaa, enkä tiedä onko jopa haittaa, jos oikein nuorena opettelee ilman ohjausta ja ihan väärää tekniikkaa. Voi olla että siitä pois oppiminen on vaikeaa.
 
Toiseksi luulen että ei ole väliä aloittaako koko soittamisen vaikka 20 vuotiaana, silti voi kehittyä helposti tasolle jolla pärjää musiikkimailmassa aivan täysin. Siis tämä minun mielipide.
 
Lienee on niin, että musiikin superlahjakkuus jos aloittaa aivan nuorena oikeassa ohjauksessa, pääsee maailman huippujen harvalukuiseen joukkoon.
 
Ite oon 51 vee, harkitsin jopa halvan viulun ostoa äskettäin, mutta taidan sittenkin rakentaa hieman kehittyneemmän version nauhattomasta yksikielisestä tonnikalapurkkikitarasta, jonka vaimoni osti minulle siskonsa pojalta.
 
Aloin näet laulutunnit hiljattain, opettelen mm. laulamaan solmisaatioita eri sävellajeissa.
Tällä tonnikalapurkkikitarallakin ja viritysmittarilla voi testata sävelkorvansa tarkkuutta.
 
"Vanhoja poikia viiksekkäitä" juuri äsken viritysmittarin kanssa soittelin, ihan hyvin osui nuotit kohilleen (menihän välillä pieleenkin), kun katsoi alkusävelen joka tuossa oli D. Mutta esim. A oli aina melkein tapissa kohdallaan.
 
Minä olen koko ikäni hyvin satunnaisesti rämpytellyt kitaraa, joskus hieman kosketinsoitinta, nyt vasta puolitoista vuotta lähes päivittäin kitaraa.
Todella paljon kehittyy vieläkin koko ajan, enkä edes ole kovin musikaalinen, ainakaan alakoulun (laulu 7) mukaan. Neljännen jälkeen en enää laulanut ollenkaan, kun en kasia saanut.... :)
Laulunopettajani oli kyllä sitä mieltä että tuo seiska on ollut aika alakanttiin, silloinhan laulettiin vain talvella "Joulupuu on rakennettu" ja keväällä "Jo joutui armas aika", mutta silti en ole mikään lahjakkuus.
Mutta onneksi ihminen kehittyy joka saralla kun vaan on intoa harrastaa.
Sen toki ymmärrän että ei minusta enää studiomuusikkoa tule, mutta moni voi silti erehtyä luulemaan että osaan soittaa. Saati sitten vuoden parin päästä.
 
Meinaan monipuolistaa harrastustani myös koskettimiin uudestaan, sillä monipuolisuus on kivaa, ja kun ei kuitenkaan huipulle missään vaikka miten tahkoaisi.
 
Vertaapa omaa ikääsi minun ikääni, minäkin olen vielä hyvin positiivinen oppimiseni suhteen..... :))
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=14&t=137965