Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:markkuliini
Alue:Rummut: rumpukamat
Aihe:Polymetri vastaan polyrytmi
Aika:22.06.2006 09:41
tuo 3:4-merkintä tarkoittaa kolmea nuottia neljän iskun aikana, eli hidasta triolia. (ainakin tämän merkintätavan mukaan: http://www.vai.com/LittleBlackDots/tempomental.html , sori kun postaan aina saman artikkelin). tuolle 4/4 ja 3/4 päällekkäisyydelle ei kai ole mitään erityistä merkitsemistapaa (selvyyden vuoksi voidaan nuottirivin yläpuolelle piirrellä sellaiset hakaset missä tuo 3/4 lukee, tosin taitaa olla aika epävirallinen käytäntö).
 

 
niin mutta miten jos soitetaan kahta tahtilajia yhtaikaisesti? tosin kyllä varmaan aina toinen tahtilaji on se määräävämpi.

 
Näinhän se meneekin. Ei pitäisi itse väsyneenä kirjoitella. Tuossa Heavyn mainitsemassa esimerkissä "ainoastaan" soitetaan kahta eri tahtiljia päällekkäin. Kyseessä on polyrytminen ilmiö, neljään soittavan tulee soittaa kolme tahtia ja kolmeen soittavan neljä tahtia kunnes ykköset ovat taas kohdallan. Mutta kyseessä ei taidakaan olla suoranaisesti polyrytmi 3:4, joka siis tarkoittaa kolmea nuottia neljän iskun aikana. Tai toisaalta voisi ajatella että tahtien ykköset ovat toisiinsa 3:4 tai 4:3 suhteessa, riippuen siitä kumpi tahtilaji on ns.mastertahtilaji (tulee jakomerkin jälkeen) ja kumpaa verrataan siihen (jakomerkkiä ennen).
 
Itse en useinkaan käytä tuota jakomerkkiä (3:4) vaan olen suosinut kirjoitettua vastinetta ( 3 vastaan 4 ) joka lienee hieman joustavampi termi käytännössä. Aika yleistä on sekoilla siitä kumpi numero tulee ennen jako merkkiä ja kumpi jälkeen, mutta en ole nähnyt "virallista" sääntöä tuosta sanan 'vastaan' käytöstä, joten sitä olen uskaltanut käyttää vapaammin, vaikken olisikaan varma kumpi numero tulee ensin ja kumpi jälkeen. Nyt asiaa tarkemmin ajateltuani, tuo linkissä mainittu Vai:n ohjehan on ihan selkeä ja sama miten se on muuallakin neuvottu ja ihan looginenkin. Noiden kanssa tulee vain niin harvoin peuhattua että meinaa unohtua numeroiden järjestys.
 
Niin ja enpäs muuten tarkemmin ajateltuna opiskellut tuntiakaan pedagogiikkaa (valmistuin muusikoksi). Varmaan ne siellä pedagogiikan luennoilla olisivat muistuttaneet, ettei kannata humalassa neuvoa asoita mitkä ei ole erikosalaa. Itse olen aina keskittynyt soitossani enemmänkin muihin asioihin kuin kovin monimutkaisiin polyrytmeihin.
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=30&t=126945