Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:Swan
Alue:Musiikin teoria ja säveltäminen
Aihe:Etniset skaalat
Aika:05.08.2003 14:03   (muokattu 23.02.2004 13:29)
Sanotaan, että duuripentatoninen skaala on kotoisin Japanin ja Mongolian alueelta. Tästä syystä se toisinaan antaakin hieman japanilaistyylisen saundin.
 
Duuripentatonisen skaalan asteet ovat I II III V VI, eli esim. C D E G A.
 
  _ _ _ _ _
7|_1_1_1_|_|
 2_|_|_|_2_2
 |_|_|_3_|_|
 4_4_4_|_4_4
 |_|_|_|_|_|
 | | | | | |
 C duuripentatoninen

 
Duuripentatonisen neljäs moodi tunnetaan myös nimellä ritusen.
 
Ritusen-skaalan asteet ovat I II IV V VI, eli esim. C D F G A.
 
  _ _ _ _ _
7|_|_1_1_|_|
 2_2_|_|_2_2
 |_|_|_|_|_|
 4_4_4_4_4_4
 |_|_|_|_|_|
 | | | | | |
 C Ritusen

 
Duuripentatoninen ja ritusen sopivat hyvin duurin päälle, mutta ritusen voi sopia myös doorisen moodin päälle, sillä siinä ei ole terssiä lainkaan, mutta muut sävelet ovat samat kuin doorisessa (vrt. C D Eb F G A Bb)
 
Seuraavat asteikot ovat enemmän mollikeskeisiä pienen terssin vuoksi.
 
Kumoi-pentatoinen asteikko - niin kuin muutkin japanilaiset asteikot - on mukautettu länsimaisen puolisävelasteikon mukaiseksi.
 
Kumoin asteet ovat I II bIII V VI, eli esim. C D Eb G A. Kumoi on siis kuin doorinen moodi. Ainoana erona on doorisen asteikon 4. ja 7. sävelen puuttuminen.
 
  _ _ _ _ _
6|_1_|_|_|_|
 |_|_1_1_|_|
 2_|_|_2_1_1
 |_|_|_|_|_|
 4_4_4_|_3_3
 | | | | | |
   C Kumoi

 
Hirajoshi-pentatoninen on oma suosikkini. Se toimii samoin kuin kumoi, mutta sen pohjana on aiolinen moodi.
 
Hirajoshin asteet ovat I II bIII V bVI, eli esim. C D Eb G Ab.
 
  _ _ _ _ _
6|_1_1_|_|_|
 |_|_|_1_|_|
 2_|_|_2_1_1
 |_|_|_|_2_|
 4_4_4_|_|_3
 | | | | | |
 C Hirajoshi

 
Iwato-pentatoninen kuuluu samaan perheeseen kumoin ja hirajoshin kanssa. Iwato voidaan oikeastaan käsittää hirajoshin toisena moodina, eli perustana on lokrinen moodi, josta on jätetty pois 3. ja 6. sävel. Terssiä ei siis ole lainkaan, joten sitä - kuten myös hirajoshia - voidaan käyttää myös harmonisen mollin kanssa.
 
Iwaton asteet ovat I bII IV bV bVI, eli esim. C Db F Gb Bb.
 
  _ _ _ _ _
6|_|_|_1_|_|
 |_|_|_|_1_|
 1_1_1_|_|_1
 2_2_|_|_|_2
 |_|_3_4_|_|
 |_|_|_|_4_|
   C Iwato

 
Hyvä esimerkki japanilaisten skaalojen käytöstä on Megadethin ja Cacophonyn entinen kitaristi Marty Friedman. Megadethin Countdown to Extinction -levyllä kuulee varsinkin kumoi-skaalan liukuvan. Varsinkin Symphony of Destructionissa ajalla 2:30 kumoita käytetään luomaan loistavaa saundia.
 
Olen laittanut skaaloista vain ykkösboksit, joten loput saatte selvittää itse (niin minäkin tein). Ja muistakaa käyttää asteikoita niin improvisoidessa kuin sävellyksissäkin, niin teitä luullaan velhoiksi! Onnea matkaan!
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=39&t=35212