Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:kivi
Alue:Yleistä keskustelua musiikista
Aihe:Keikkaliksoista ?
Aika:01.10.2005 23:32   (muokattu 01.10.2005 23:37)
Pitäiskö keikkajärjestäjänkin "virallisesti" ilmoittaa kaikista keikoista verottajalle, yms.? Itse olen muutaman keikan järkännyt, ja ihan ollaan sovittu bändien kanssa mailitse matkakorvauksista, kaljoista, safkoista yms. Ja sit olen lipputuloista bändeille sovitut summat maksanut illan jälkeen käteen. Näin ainakin pienemmissä piireissä on homma toiminut loistavasti.
 
Olethan hoitanut Teoston kanssa rahaliikenteen kunnolla? Siinä on ehkä suurin riski jäädä kiinni, ja hyvästä syystä.
 
Jos olette sopineet että "liksat" ovat matkakorvausta ja vaikkapa korvausta oman laitteiston käytöstä (vahvistinvuokra), niin siitä kannattaisi tehdä paperihommat kans - maksamista ei tule lisää, mutta kuten joku tuossa äsken muistutti: jos kärähtää, niin verotus tapahtuu verottajan arvion mukaan siitä riippumatta mitä itse pitäisit oikeudenmukaisena.
 
Ja kun kysymys on liiketoiminnasta, verottaja ei arviota tehdessään usko, etteivät kaikki ole saaneet hommasta koulutetun ammattilaisen palkkaa kaikkine etuineen - mitä järkeä olisi tehdä töitä ilmaiseksi, ihmettelee verotarkastaja. Eli se sun keikasta tienattu kaksikymppisesi on verottajan silmissä vähintään useita kymppitonneja, että kaikille riittää palkkaa.
 
Kannattaa ajatella etukäteen. Jälkikäteen selittäminen on harvoin sellaista kuin eräs soittajakaveri kertoi, hänelle verottaja laittoi niskaan ensin 200 000 markan arvioveron, ensimmäisestä valituksesta summa pieneni 20 000 markkaan ja toiseen valitukseen huumorintajuinen verottaja vastasi soittamalla kaverille ja kysymällä: no paljonko sulla on, anna ne? (Ei ehkä noilla sanoilla kuitenkaan, mutta ajatus oli tuo.)
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=1&t=104433