Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:Sir Attila
Alue:Studiotyöskentely
Aihe:Vinkkejä rakentamisen materiaaleihin(kotistudio)
Aika:14.08.2005 14:10
Sinuna en olisi hirveen huolestunut noista alle sadan hertsin moodeista, jos teet puurunkoiseen taloon yksinkertaisen kipsilevyseinän niin noin matalat taajuudet menee läpi niin että heilahtaa. Korvinkuultavat bassopään moodit syntyvät vasta kun asetetaan kaksi betoni- tai tiilirakenteista tasoa vastakkain.

Todennäköisesti sun suurin ongelmasi on saada aikaan riittävä äänieristys tarkkaamon ja soittotilan välillä. Esim. jo sulla jo on siinä valmis lattia, se toimii tilojen välillä yhtenäisenä äänisiltana. Se pitäisi saada rakenteellisesti poikki niin että tarkkaamotilan ja soittotilan lattiat olisivat omia erillisiä laattojaan. Tällainen ratkaisu voi kyllä olla vaikea toteuttaa riippuen talon runkoratkaisusta.

Tietysti tuon vuodon kanssakin voi oppia elämään kun kysymyksessä ei ole mikään kaupallinen huippustudio. Esim rumpujen kanssa työ on vaan hiukan hitaampaa kun pitää ensin äänittää, sitten kuunnella, sitten taas siirtää mikkiä tai virittää, sittten taas nauhoittaa uusi koepätkä jne.

Tuollaisen omakotitalon vinttistudion akustiikka tulee viime kädessä olemaan aika kuiva. Kun bassotaajuuksia heijastavat raskaat rakenteet puuttuvat, tulee akustoimattoman huoneen jälkikaiusta ohut ja diskanttivoittoinen. Tätä voi korjata vaimentamalla näitä taajuuksia akustiikkalevyllä ja hajoittamalla suoria heijastuksia diffuusoreilla. Lopputuloksena on dempattu studiotila jotka olivat muotia enemmän 80-luvulla, nykyään trendi isommissa studioissa on luoda hiukan soivempi iso soittotila. Esim. kokolattiamattoa ei enää juuri käytetä vaan tilalle on tullut parketti/ponttilautalattiat.

Ei dempattukaan studiotila silti huono ole, itse teen ihan mielelläni hommia sellaisessa akustiikassa (ehkä mä olen äänittäjänä jämähtänyt sinne kasarille...). Isoissa soivemmissa tiloissa on ehkä sellainen ilmavampi fiilis ja niissä bändi viihtyy paremmmin pitkiä aikoja kuin jossain pimeässä villalla vuoratussa bunkkerissa. Toisaalta kaikuja saa aina lisätty koneilla mutta sellaista täydellistä kaiunpoistoplugaria ei vielä ole tullut markkinoille.
Copyright ©1999-2018, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=16&t=99295