Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:hognabbt
Alue:Keskustelua raskaammasta musiikista
Aihe:Tenhi ja uusi kiekko
Aika:05.08.2005 20:04
Olen aina pohtinut tätä Tenhin ja metallin yhteyttä.
 
Tietysti moni metallin kuluttaja arvostaa luonnonmukaista ja "suomalaista metsämeininkiä" mutta se ei kyllä mielestäni yksin riitä selittämään tätä..
 
Mietteitä?
 
Musiikillisestihan Tenhillä ei ole mitään tekemistä metallin kanssa. Tenhin musiikki rakentuu pääpainossa suomalaiselle kansanmusiikille tyypillisille slaavilaisille sävelmille joita ruokitaan hienostuneella, "jazzahtavalla" ja taidokkaalla sointujen käytöllä. Metallista löytyy harvemmin kumpaakaan.
 
Juuri tästä syystä Tenhi on minulle metallibändejä ylemmällä. Metallibändeistä ainoastaan Rauta on päässyt lähellekkään samaa tasapainoa tunnelman, musiikin ja musiikillisen taidokkuuden saralla..

 
Se on kyllä tosiaan ajatuksen arvoinen juttu miksi Tenhi juuri sopii metalli-ihmisten korvaan, en minäkään usko että tämä "suomalainen metsämeininki" (mahtava kuvaus, plussaa =) ) on se yhteinen tekijä, vaan uskoisin sen johtuvan tästä musikaalisesta ilmeestä ja tunteesta minkä Tenhin kappaleet sisältävät. Melankoolisuus on kaunista.
 
Jotkut ovat näköjään kuvanneet tätä musiikkityyliä, synkäksi, surulliseksi ym. Jotenkin se ei minun mielestä ole oikea kuvaus, Väre on ehkä hieman "surullisempi" teos, muttei kuitenkaan synkkä IMO. Jotenkin tuntuu vain siltä että mollipitoiset sointuyhdistelmät yleensä soivat kauniimmin mitä duuri "maailma on ihana kappaleet" :) Mene ja tiedä, ehkä Tenhi vain kertakaikkiaan on kaunista musiikkia, jota metallin kuuntelijoilla on helpompi omaksua Veli Venäläiseen verrattuna.
 
Se vielä tuosta Tenhin sointujen käytöstä, ei kyllä tule mieleen mitään artistia/bändiä joka toteuttaisi noin täydellistä sointumaailmaa. Helppoa, mutta erittäin harmoonista. Ehkä joku Pink Floyd olisi hyvä vaihtoehto, muttei kuitenkaan ihan verrattavissa musiikkityyliltään.
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=44&t=98881