Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:MC JayD
Alue:Aloittelijat
Aihe:Varoittava esimerkki väärin aloitetusta musiikkiharrastuksesta
Aika:27.07.2005 08:57   (muokattu 27.07.2005 09:01)
Tämä on kyllä todella tärkeä kysymys. Tekniikka vs. soittaminen...
 
Itse soitan trumpettia ja meillä oli musiikkiopistossa siitä hauska oppikirja (joku unkarilainen), että sen kaikissa harjoituksissa oli joku melodia, johon vielä oli pianosäestys. Niin ja minun unkarilainen opettajani käski tuoda jonkin laulukirjan mukanaan, josta soitimme. Se oli mukavaa se.
 
On tietysti totta, että jos tähtää (klassiseen) ammattilaisuuteen, on tärkeää, että tekniikka on oikea, mutta useimmat eivät tähtää. Tärkeintä monille on, että saisi soittaa tuttuja kappaleita. Tietysti oppikirjojen tekijätkin voisivat huomioida entistä enemmän sen, että tekniikkaharjoituksetkin kuulostaisivat joltakin.
 
Sitten toinen asia, joka ottaa päähän:
Olen tällainen itse oppinut kitaristi. Meillä oli kotona kitara, jonka avulla opettelin soittamaan melodioita nauhoilta 1-5, jonkun oppaan avulla. Meni monta vuotta, ennen kuin sormeni riittivät sointujen soittamiseen. Nyt siis osaan jokuja sointuja ja melodiasoiton nauhoilta 1-4, lisäksi osaan perusblueskaavan.
Tällähän pääsee nyt kyllä jo jonnekin, mutta mua ärsyttää juuri tuo tilutus.
Olen nimittäin antanut alkuoppia monelle kitaristin alulle: neuvonut melodiasoittoa, viritystä, opettanut nuotteja ja perussointuja... Ei kestä montaakaan viikkoa, kun tämä kitaristin alku tiluttaa jotakin Metallicaa tms. Mua siis ärsyttää, että osaan kyllä opettaa toisia tiluttamaan, mutten osaa sitä itse...
 
No ehkä juuri sen takia minusta onkin tulossa opettaja?!
 
EDIT:
Lisäksi pitää muistaa, että mm. kaikista parhaimmat kevyen musiikin trumpetistit ovat soittaneet täysin virheellisellä tekniikalla: Louis, Bix, Dizzy. Se on saanut juuri heidät erottumaan massasta, tehnyt heidän saundistaan unohtumattoman ja ainutlaatuisen.
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=11&t=98837