Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:jaylistk
Alue:Koskettimet
Aihe:Korg triton
Aika:27.04.2003 17:41
tuommosta peliä itsekin olen hankkimassa..
 
Laitetta olen jo parii otteeseen testailemassa käynyt, pintapuolisesti, mutta ennen lopullista ostopäätöstä haluaisin kuulla teiltä, jotka olette laitetta enemmän käyttäneet, omia kokemuksia vehkeestä..

 
Itselläni on ko. vehje ollut parin vuoden ajan, mallia Triton Pro (73 kosketinta). Siihen on asennettu piano-laajennus ja vähän lisää muistia sampleria varten.
 
Kommentteja kaipaisin mm.
 
-Käyttöliittymästä.. Ensivaikutelma oli ainakin hieman sekava, mutta miten on todellisuudessa..

 
On tosiaan aika sekava, mutta kun on tarpeeksi käyttänyt se muuttuu intuitiiviseksi ja miellyttäväksi. Kaikki löytyy omalta paikaltaan. Tosin helpompi se voisi olla, ja sekvensserin kanssa yksi tai kaksi "undo"-komentoa ei olisi pahitteeksi.
 
-Soundit.. Vaikuttivat suht moderneilta, joka on ihan ok, koska konemusiikkia etupäässä harrastan, mutta löytyykö laitteesta myös hieman perinteisempiä soundeja, ties vaikka innostuisi humppaa soittelemaan.. :)
 
Peruspianot (sähköiset, akustiset) Korgin tasoa (eli keskilaatua), pianolaajennus tuo joitain ihan käyttökelpoisia soundeja mukanaan. Synat (matot, leadit) ihan omaa luokkaansa, kuten on myös jouset. Pillit ja kitarat nyt on mitä on. Rumpusamplet hyviä.
 
Tässäkin on muistettava, että laitteen sisältämä sampleri tarjoaa mahdollisuuden minkälaisiin soundeihin vaan.
 
Sekvensseristä kaipaisin myös kommentteja.. onko helppokäyttöinen?
 
Ei ole. Jos on vaikkapa tietokoneen sekuja käyttänyt, on tämä yhtä tuskaa. Itse olen tähän tottunut ja pidän helvetin nopeana ja kätevänä.
 
Entäpä efektejen lisääminen, editointi..
 
Efektit on helvetin hyviä. Niitä on sekussa ja sitten combi-soundeissa käytettävänä 5+2. Eli 5 inserttiä ja 2 masteria. Näitähän voi myös käyttää ulkoisia äänilähteitä varten, kuten mikkiä tms. Ja laadultaan ovat synan tarjoamiksi efekteiksi ihan huippua.
 
-Tritonissa näytti mikrofoniliitäntä olevan.. Onko soittimessa olemassa mikille mitään efektejä?
 
Eli vaikka kaikki viisi insert-efektiä voi pyhittää mikille. Ja mikkiliitännän kauttahan myös sampleriin tuodaan äänet.
 
-Mitä muotoja soitin tukee? Tukeeko mitään aaltomuotoja (wav, aiff, .. )?
 
Sampleri tukee muistaakseni kumpaakin. Sekvensserin tuotokset on mahdollistaa tallentaa ihan standardimidinä.
 
Vielä lopuksi jos kertoisitte hyviä/huonoja puolia soittimesta, ja sen, miksi valitsit juuri Tritonin (ts. mikä teki siitä ylivoimaisen).
 
Huono puoli omassani on koko ja paino. Se painaa Transit Casen valmistaman vanerilaatikon kanssa varmaan lähemmäs 30 kg. Myös käyttöliittymässä olisi parannuksen varaa. Lähinnä editointipuolella.
 
Huono puoli on varmasti myös hinta, mutta itse satuin saamaan vaarivainaan perinnön juuri, kun katselin uuttaa soitinta, joten se ei silloin ollut ongelma. Toiseen tällaiseen minulla tuskin ikinä olisi varaa.
 
Huippua Tritonissa on monipuolisuus. Kuten siinä lukee, se on todella Music Workstation. Itse soitan samalla vehkeellä ihan roots-musasta dreamtheateriin ja siinä välillä tuotan hiphop-biittejä. Tämä vehje pystyy oikeasti mihin vaan. Ja kosketusnäyttö on tosi hupia.
 
Rehellisiä kommentteja kaipailen, en mitään yleetöntä ylistämistä tahi järjetöntä haukkumista.. koska jokaisen mielestä se oma soitin on paras.. ;)
 
Yritin olla aika rehellinen. Eikä minusta tämä ole paras soitin, tämän hetkiseen käyttööni se on sopivin. Kyllä tuohon rinnalle vielä yksi Nord Electro ja Leadi menisivät. Eikä joku Rolandin räkkivehjekään pahaa tekisi. Josta tuli mieleeni, että kannattaa myös tutustua Rolandin Phantomiinkin ostopäätöstä tehdessäsi, ilmeisen pätevä vehje sekin.
 
- J
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=36&t=26254