Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:El Condor
Alue:Puhaltimet
Aihe:Trumpetin soiton aloittaminen
Aika:09.05.2005 16:15
Oho.. tulipas kirjoteltua paskaa... Ois pitäny pysyttäytyä vaan siinä saksofoneissa. Syvä anteeksi pyyntöni. Itse aloitin taas uudestaan soittelun 2½ suukappaleella ja selmer bachin torvella. Ihan mukava peli on.
 
Mitäs paskaa tuossa nyt oli. Tuota kakkosen suukappaletta en välttämättä suosittelisi aloittelijalle, mutta ihan asiaa tuo minusta muuten oli.
 
No ihmekkös en päässytkään c2:sta ylemmäksi edes vuoden opiskelulla. Mulla on itelläni trumbassa se ongelma, että reunoista alkaa vuotaa melko nopeasti naama. Naaman kiinteydessä on muutenkin ongelmia. Ilmaa tulee hirveästi yli, kuin mitä naama jaksaa puristaa, eli kuuluu siellä äänen seassa sellanen tuhina. pitäs taas isoveikan luona käydä tunteja ottamassa.
 
Tuo varmaan johtuu siitä, että fonissa ansatsi on niin erilainen. Trumpettia aloittelevilla fonisteilla on yleensä vaikeuksia saada naamaa tarpeeksi kiinteäksi, kun fonin soitossa sellainen tiukka puristus ei käsittääkseni ole suositeltavaa. Itse olen soitellut huvikseni fonia pari vuotta, ja minulle on taas vaikeaa pitää naama rentona. Meinaan pakostakin puristaa liikaa ja sitten tulee sellaisia ihme vinkauksia. Suukappaleen en uskoisi näyttelevän hirveän suurta roolia tuossa, kun ei tuo kakkonen minusta mikään äärisuukappale ole.
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=46&t=92668