Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:Amos M
Alue:Puhaltimet
Aihe:Huuliharpusta
Aika:09.05.2005 16:01
Minkäslaiset jutut on sitten mahdollista soittaa vain tuolla kielitekniikalla?
 
Äkkiä tulee mieleen ainakin oktaavit, eli kielen molemmin puolin pystyy puhaltamaan oktaavin välein oleviin reikiin. Bluesharpulla joutuu vähän hakemaan, kun puhalluspuolella pitää tukkia kielellä kaksi keskimmäistä ja imupuolella kaksi tai kolme kohdasta riippuen. Kromaattisella kolme keskimmäistä toimii joka paikassa. Tietty muitakin kuin oktaaveja voi tehokeinona käyttää.
 
Komppauksessa kieli on myös näppärä, kun sillä voi taputtaa tahtia... Eli soittaa toisesta reunasta melodiaa ja "taputtamalla" kieltä soittaa perussointua sinne sekaan. Toi tietty harpussa on aika rajallinen toi sointuvalikoima. Kansanmusiikkimiehet käyttää tätä aika paljon. Onpa toi joissain Sonny Boy Williamson II:n introssakin käytetty tekniikka.
 
Jos soitto kielen kummaltakin laidalta on sujuvaa, niin "hypyt" helpottuvat eli esim. juuri oktaavin tai ylikin siirtymä ylös/alaspäin onnistuu ikään kuin kielen reunaa vaihtamalla ja siitä liikkumalla tarvittavaan suuntaan. Helpottaa hankalissa melodioissa.
 
Jos nyt haluaa kuulostella kielitekniikan parhaimmistoa tuolta kromaattisen harpun puolelta, niin esim. Larry Adlerilta löytyy sellaisia "aika" teknisiä vetoja jazzstandardien parissa, silti soudi ja tone ovat kohdallaan.
 
Lähinnä kyllä vain olen folk/rock -tyylistä harppua soittanut, ja vielä telineen kanssa mikä kyllä rajoittaa kun ei voi käyttää käsiakrobatiaa. Voisin kuvitella että bluesissa juuri tulee eteen juttuja, joissa ei enää yksinkertainen tekniikka riitä. Folkissa pärjää vain sinne tänne puhaltelemalla. ;) (vaikka ei ihan dylaniksi heittäytyisikään)
 
Oletko katsastanut Jimmy Reedin tuotantoa? Hänhän oli myös teliharpun kanssa liikkeellä, toki bluesin puolella. Kyllä kielitekniikka varmaan toimii myös telineenkin kanssa.
 
Jotkut harpistit, esim. Lynwood Slim, ovat vakuuttuneita, että kielitekniikka on se ainut ja oikea, koska sillä säästää ilmaa ja saa paremman tonen ja soundin. Ehkä se johtuu siitä, kun suu täytyy tyypillisesti pitää avoimempana , isompana ja ehkä rennompanakin kuin vihellystekniikkaa käytettäessä.
 
Äänien taivuttaminen voi olla se hankalampi löydettävä tuolla kielitekniikan puolella. Itse saan kyllä taivutettua, mutta teen siinä jotain väkivaltaa itselleni, koska kurkku tulee kipeäksi... :-( Joten teen ne taivutukset vihellystekniikalla ja sopivin kohdin käytän kielitekniikkaa muihin juttuihin. Olen kuitenkin vakuuttunut, että on mahdollista löytää ihan toimiva taivutustekniikka tuollakin puolella, itse en sitä vaan ole "vielä" löytänyt...
 
Ehkä toi on vähän sellainen plektra vs. sormet -juttu.
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=46&t=91601