Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:kimurantti1
Alue:Kitarat: soittaminen
Aihe:Tiluttaminen
Aika:25.03.2003 21:32
Niin minullekkan ei ole vielä selvinnyt, mitä tiluttaminen kokonaisuudessaan tarkoittaa... tarkoittaako se ylipäänsä nuottien soittamista aivan helvetillisellä temmolla, vai tarkoittako se vaikkapa vain tiettyjä kohtia, joissa tarkoitus onkin vain soittaa nopeasti.
Itse vastustan rajusti sitä, jos jossain kappaleen kohdassa/soolossa on tarkoitus vain soittaa nopeasti. Itse olen ymmärtänyt tilutuksen tuon jälkimmäisen käsitteen mukaan.
Kun aloitin musiikin kuuntelun (siis kunnon musiikin), niin ajattelin heti ensimmäisessä soolossa että voi jumaliste kun on hyvä kitarisi, ja tämä taas varmaan johtui siitä, etten itse osannut soittaa tuolloin vielä kunnon tilutuksia. Joka tapauksessa, olen osittain samaa mieltä siitä, että kun osaa ns. "tiluttaa" niin kappaleiden tekeminen tai oikeammin niiden soittaminen on paljon helpompaa, mutta joitain se liiallinen tiluttaminen haittaa (esim. Ynkkä).
Vasta vähän pri vuotta sitten aoin tekemään sooloja, joissa nimenomaan vältin tiluttamista, ja keskityin enemmän soundiin ja melodiseen puoleen, ja karsin kaikin mahdolisin keinoin turhat tilutukset pois. Vähän ajan päästä huomasin, että hetkinen, tämähän kuulostaa hyvältä vaikkei tässä ole kuin yhtäkään tilua. Ja tähän pitäisi pyrkiä.
Tämä vaihe tulee varmaankin jokaiselle muusikolle jossain vaiheessa uraansa tai soittoharrastustaan.
Kaiken tämän litanian jälkeen voin vain todeta, että ainoa mikä kappaleissa merkitsee jotain, on se, että miltä kaikki kuulostaa, vaikka koko kappale olisi tilutusta tai siinä ei olisi yhtä ainutta tilua.
Eli kysymys kuuluukin: Onko väliä kunka vaikea tai taidokas kappale on, jos se kuulostaa vain hyvältä ???
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=38&t=24191