Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:Tympee Huttunen
Alue:Kitarat: soittaminen
Aihe:Mietteitä Caposta ja sen tarpeettomuudesta
Aika:06.06.2022 11:09
Rokkipeikko:
On totta, että itse pidän capoa lähinnä alottelijoille soveltuvana siinä kohtaa, jos ei teoriataso ja otelaudan taju ja hallinta sävelten jäsentämisessä riitä vielä siinä kohtaa ilman capoa soittamaan, jos laulusolisti tai muut kanssamusisoijat haluavat jostain eksoottisemmasta sävellajista harjoitella/soittaa/esittää kappaleen, joka on ryhmän tyon alla.
 
Kaikki sointukulut, ja sävelkulut ovat transponoitavissa soitettavaksi ilman capoa, joten katselin myos hakukoneella termistollä "Capo usage is useless", ja vastaavilla, niin päädyin Quora-palvelussa taas viettämään tovin, mitä olen ollut siellä 2019-vuodesta profiili itselläni, niin tuli otettua osaan pari vuotta vanhaan capo-keskusteluun, jossa totesin tämän saman, että capo ei ole lopulta lainkaan pakollinen omistaa, mutta helpottaa juuri alottelijoiden soittopuuhia.
 
Onko muita samoilla linjoilla, vai onko täällä kitaristi-ihmisiä, joilla on jokin muu mielipide, tai peräti täysin päinvastainen mielipide case study Capo ja sen hyodyllisyys ja käyttofunktiot.

 
Itse olen totaalisen eri mieltä. Capon käytössä ei ole kyse minusta mistään aloittelija/ammattilainen-asiasta saati teoriatasosta. Monet folkcounty-tyypit, jotka ovat omassa skenessään ikonisessa asemassa käyttävät capoa. Toki sitä capoa voisi olla käyttämättä, mutta se soittotekninen taituruus ei ole mikään edellytys sen musiikkityylin esittämiselle. Capolla yksinkertaisesti voidaan käyttää sitä sama sointukiertoa, tai periaatteessa siis otekiertoa, mistä tahansa kohtaa otelautaa ihan sillä fiiliksellä, mikä sillä hetkellä omalle äänialalle sopii.
 
Mahtaako kukaan pystyä vetämään ilman capoa ihan otelaudalta tietynlaista soittoa, jossa avokieltä vedetään hammer on/pullof-meiningillä sointua soittaessa, kuten folk-musiikissa yms on tapana? Vaikka sen saman soinnun voi barre-otteella napata jostain muualta otelaudalta, niin ne pienet soiton mausteet on todella hankala saada sujuvasti sinne mukaan. Toki voihan silloinkin sanoa, että capo on turha, koska kitaran voi virittää korkeammalle.
 
Sanoisin niin, että capo on tavallaan luonnollinen osa sitä kitaransoittoa tuossa kontekstissa. Onhan jotkut sitäkin mieltä, että tosijannut voi ottaa yhden kielen pois kitarasta ja soittaa sitten muualta pienin rajoittein.
 
Itselleni aukesi vähän uusi maailma capon käytön myötä ja kun aloin vetämään Townes Van Zandtia, Blaze Foleyta yms.
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=38&t=246216