Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:LaXu
Alue:Kitarat: kitarakamat
Aihe:Missä asiassa kalliit mallintimet ovat parempia kuin halvat?
Aika:04.04.2021 23:49
hallu: Eli olin ainakin jonkinverran oikeilla jäljillä arvellessani, että keskeisin ero on tehokkaampi rauta. Mutta onko tehokkaamman raudan keskeisin hyöty, että saa enemmän samanaikaisia efektejä ja kaappimalleja sun muita ajettua? vai missä mielessä mallinnuksen laatu itse vahvistimen osalta paranee? kävin vähän vaklailemassa jotain AXE FX:n manuskaa ja ainakin liitettävyys on ihan eri sfääreissä eli laitteen käyttötavat ovat paljon laajemmat kuin jossain yksinkertaisessa mallintavassa kombossa.
 
Liitettävyys ja efektien määrä ja säädettävyys ja skaalautuvuus ovat asioita joita jo vähän osasin uumoillakin. Mutta se mikä olisi minulle merkittävä seikka, niin paraneeko tai missä määrin dynamiikka paranee noissa kalliimmissa laitteissa? kerron esimerkin, kun volaa pakittaa niin esimerkiksi tässä Waza Airissa soundi puhdistuu kyllä, mutta se ei tummu ja siinä vaiheessa kun signaalin hyötysuhde heikkenee signaalin voiman pudotessa, alkaa jossakin vaiheessa tapahtua luonnottomuuksia. Luulen, että siinä on joku kohinavaimennus hitsattu päälle. Mutta siis esim. Logicissa jossa kohinavaimennuksen saa pois päältä, soundi ei kuitenkaan tummu luonnollisesti. Toinen huomio on, että joillakin soundeilla (säröillä) kitaran oma soundi alkaa kadota niin, että kaikki kitarat kuulostaa aika samalta ja jopa niin, että yksikelaisen ja kaksikelaisen mikin ero on vain signaalin voimassa, mutta soundi ei ohene kuten sen kuuluisi. Nämä ovat selkeästi rajatilanteita, jotka ovat varmasti mallintamisen kannalta todella vaikeita ja ymmärrän että ne ovat jonkinlainen kompromissi siitä mitä asiakkaan oletetaan haluavan. Mutta kiinnostaisi, että jos mallintimeen sijoittaisi esimerkiksi kolminkertaisen summan, niin paranisiko tämä puoli asiasta?

 
Sanoisin, että kyllä paranee. Mutta ilmaisena testinä voi käydä esim. hakemassa Helix Nativen trial version käyttöön tai tyyppaamassa NeuralDSP:n plugareita. Esim. uusi Soldano SLO-100 plugari on melko muikean kuuloinen mielestäni. Myös ML Sound Labin plugarit kannattaa koestaa, niissä tosin on aika ärsyttävä demomalli joka pätkii ääntä ja tunkee "osta tää" dialogia ruudulle turhankin tiuhaan tahtiin. Vertaa noita Bossiin ja Logicin mallinnuksiin.
 
Plugareissa tosin pitää muistaa se audio interfacen sisään/ulostulojen vaikutus ja aina läsnä oleva ylimääräinen latenssi joka vaikuttaa soittotuntumaan. Helix vs Helix Nativessa huomaa sen kyllä selkeästi, rautalaite vastaa paremmin tatsiin ja siinä ei tarvi miettiä sellaisia juttuja kuin kitaran sisääntulotasoja.
 
Helixin kohdalla kannattaa huomioida, että laitteen omat kaappimallnnukset ovat vähän niin ja näin, helpommin hyvää soundia saa kolmannen osapuolen impulse responseilla. OwnHammer, ML Sound Lab, York Audio ovat hyviä lähtökohtia. Itse käytän ML Sound Lab MIKKO plugaria paljon, sillä on tosi näppärä miksata omat kaappimikitykset juuri omiin tarpeisiin ja soundimieltymyksiin. Ne voi sitten exporttaa muihin laitteisiin käytettäviksi.
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=244215