Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:iec
Alue:Studiotyöskentely
Aihe:biisinkirjoittaja/ukulelen soittaja haaveilee demon teosta
Aika:12.02.2021 11:23
SIIKU: En ole varma onko tämä oikea keskustelualue tälle..
 
Pohdin, että haluaisin äänittää demolevyn.
Soitan ukulelea ja olen biisinkirjoittaja/laulaja.
Mulla on ollut idea levyn tekemisestä, mutta pelkään ettei mulla ole taitoja toteuttaa sitä.
Olen pitkän aikaa ollut bändissä, mutta bändin kanssa levy ei tule onnistumaan. Joten pohdin sitä, yrittäisinkö tehdä sen levyn sooloartistina.
Mulla on vaan yksi kaveri jolla on kotistudio, äänitettiin aikaisemmin demo yhdestä biisistä.
Kuitenkaan en usko että sillä kaverilla ois aikaa auttaa toisien demojen äännittämisessä.
Mä en itse tiedä äänittämisen tekniikasta juuri mitään.
 
En oikeastaan itsekkään tiedä mihin tähtään musiikin teossa.
Kappaleiden ja tekstien kirjoittaminen ja soittaminen on vaan ihan tosi kivaa.

 
Tekemällä oppii. Alkuun pääsee yhdellä perustason konkkamikillä(pop-filtterin kera), mikrofonitelineellä, tietokoneella ja audiointerfacella+DAW-ohjelmistolla. Monissa DAW-ohjelmistoissa on jo valmiiksi kompressori, kaiku ja eq-plugarit mukana. Lisäksi voi tarvia yhden mikin kanssa tallennellessa jonkin stereolaajenninplugarin tai kaiun, jossa on stereolaajennin mukana. Ehkä myös S-kirjainten sihahtelun poisto voi olla hyödyllistä (Reaperissä onnistuu vakioplugareilla säätämällä kompressoria kohdistettuna sihahdusten taajuusalueeseen).
 
Niin ja tietenkin olisi syytä olla kohtuullisen neutraalisti toistavat studiomonitorit ja kohtuullisen hyvät suljetut studiokuulokkeet. Suljettuja kuulokkeita tarvii jos soittaa ja laulaa erikseen, tai jos haluaa metronomista tahdin. Puoliavoimet kuulokkeet vuotavat sen verran helposti mikrofoniin, mikä voi häiritä äänitystä (nimimerkillä yhden hyvän vedon pilannut metronomin tikityksellä...)
 
Jos haluaa edullisesti liikkeelle kohtuullisen neutraaleilla kajareilla&kuulokkeilla, niin kajareiksi JBL LSR305mkII ja kuulokkeiksi AKG K371 suljetut tai Valco VMK20 (https://www.valco.fi/products/vmk20-vastamelukuulokkeet) Valcoja voi käyttää livemonitoroinnissa tavallisen piuhan kanssa. Bluetoothilla ei voi käyttää livemonitoroinnissa, sillä ääni tulee bluetoothin kanssa pienellä viiveellä. Jokin Focusrite Scarlett audiointerface tuottaa ainakin demoihin riittävän hyvää äänenlaatua. Konkkamikkinä voisi olla AT2020, Rode NT1-A, Lewitt LCT 240, AKG P120, SE electronics X1A, AT 2035, ... Onhan noita vaihtoehtoja tarjolla.
 
Kannattaa toki kysyä tuolta tuttavalta vinkkejä ja ideoita millaisia softia ja kamppeita kannattaa hommata. Jos arvelet, että tuttavasi voi edes vähän jeesata, niin silloin voisi olla kätevää hommata tasan samanlainen DAW-ohjelmisto kuin hänelläkin on ;)
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=16&t=243912