Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:basisti1971
Alue:Elektroniikka ja soitinrakennus
Aihe:Floikan väljyys
Aika:23.01.2021 07:05
Moi.
 
jalpukka: Tänään en oikee kerenny/jaksanu rueta värkkää muuta kun löysytin kielet ja otin jouset pois. Jonkinlaista kulumaa siinä "veitsessä" on että eiköhän siitä johdu.
 
Veisien kulumat voivat ainakin osittain selittää miksi käyttäytyy noin.
Yleensä kulumat kyllä aiheuttavat naksumista, ainakin niissä talloissa joita olen itse vuosikymmenten varrella säädellyt.
 

 
jalpukka: Huomenna koiteltava jos auttais nostelut.
 
Jos et terota veistä alkuperäiseen terävyyteensä, ei uudella tolpankohdalla ole kuin korkeintaan marginaalinen vaikutus vireenpitoon.
Ja jos veitsi on pahasti kulunut, hetken päästä sekin kohta tolpasta on pilalla ja ollaan samassa tilanteessa kuin aiemminkin.
 
Kopioiden ja lisenssitallojen veitset ovat pääsääntöisesti karkaisemattomia tai vain pintakarkaistuja, joten terotus kyllä onnistuu melko helposti (vaikkapa moottorisahaviilalla ja kiillotus vesihiomapaperin/-kankaan ja öljyn kanssa) mutta apu on lähinnä myyntifiksaus, eli vain väliaikainen.
 

 
jalpukka: Ainiin huomasin että joku jousista oli jäykempi kun 2muuta onko tää ok?
 
Eri kireyksisiä jousia käytetään perusfenkkutallassakin lieventämään resonointiääniä, joten on ok jos jouset ovat alkuperäiset tai valkattu ajatuksen kanssa.
 

 
jalpukka: Ei siis itsellä mitään kokemusta floikista...
 
:)
 
Älä huoli, kyllä se kokemus siitä karttuu aivan kuin itsestään kun opettelet tuota säätämään.
Nykyään kun netistä löytyy seikkaperäisiä ohjeita eri floikkavariaatioihin, opetteleminen on vain omasta viitseliäisyydestä kiinni.
 
Ihan tunnissa-kahdessa floikan saloihin ei pääse kiinni, joten jonkinlaisesta pitkäjänteisyydestä ei ainakaan haittaa ole.
 

 
jalpukka: ...että pitäiskö uudet jousetki ostaa?
 
Jos saat maahantuojalta tai viralliselta jälleenmyyjältä hankittua alkuperäiset jouset, tai saat jostain kaivettua tiedon mitkä juuri tuohon tallaan ovat sopivat upgrade-jouset, ainakin itse suosittelen hankkimaan.
 
Veikkaan kyllä että jollei nykyiset ole suin päin poimittu miljoonalaatikosta, saat kyllä varsin hyvään soittokuosiin säädettyä niilläkin.
Opeteltua ainakin :).
 
T:Samuli
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=31&t=243783