Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:Frankster
Alue:Kitarat: kitarakamat
Aihe:Oman setupin balanssi eri kitaroilla?
Aika:25.11.2020 10:39   (muokattu 25.11.2020 10:39)
Tämä on hieno kysymys, jonka kanssa olen itsekin joskus taiteillut. Itse vahvistimeen inputtiin menevän signaalin balansointiin tarvitsee pedaaliin, jos tuon haluaa hoitaa.
 
Mutta jos ongelmana on että bändissä soiva kokonaisvolume heittelee kahden kitaran välillä, ratkaisu VOI olla tämä: sen tehoinen (putki?)vahvistin että päätteen saa riittävän isolle -> pääte kompressoituu. Tällöin toinen kitaroista soi vain puhtaammin, ja toinen säröisemmin..noin helvetisti yksinkertaistettuna. Mutta jos päätteen maksimivola on jo ns, saavutettu ja loput masterin käännöstä toisi vain säröä, kokonaisvolassa ei kitaroiden välillä ihan hirveätä eroa ole.
 
En itse haluaisi käyttää lähestymistapaa jossa toista soitinta on jo soittajan päässä rajoitettava (volat potikasta valmiiksi alas tms., kun toista voi käyttää potikat täpöillä)
 
Jos pedaaleihin lähtee, niin lähestymistapa varmasti vaihtelee soittotyylistä, soitetusta musasta ja kalustosta riippuen.
 
Se mitä tuolla balansoinnilla yleensä kaivataan, on että joka a) soitinten säröero on pienempi, b) vahvistimen säätöihin ei tarvitsisi koskea tai tärkeimpänä c) bändimiksauksessa soiva kitaran volume ei laskisi/nousisi instrumenttien välillä
 
a) riippuu soittajasta kuinka paljon häiritsee. Joillekin soittajille tuo on juuri se mitä halutaan, kunhan lopullinen vahvistimesta tuleva volume on sama. Jos soundi on säröinen ja se särö tulee lähinnä etuasteesta, kokonaisvolassa ei ole paljon eroa. Jos soittimet soivat suunnilleen samalla kirkkauserolla, on clean boost tämmöiseen suht helppo keino.
 
b) tämä riippuu niin kovin vahvistimesta. Mutta Esim kirkkaammalle kitaralle soundia vähän paksuntava/tummentava boost (tai unity volume) voi olla toimiva. Äkkiseltään tulee mieleen esim. Timmy, joka mahdollistaa moisen.
 
c) kovin puhtailla soittaessa tämä on ongelma. Ratkaisu voisi olla kompressoripedaali..jonka voi harkita myös nakkaavansa vahvistimen efektilooppiin, jos semmoinen löytyy. Tällöin etuasteessa syntyvät sävyerot säilyvät (useinhan sitä eri kitaroilta eri sävy halutaan), mutta kokonaisvola suunnilleen säilyy samana.
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=243429