Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:megatherium
Alue:Klassinen
Aihe:Sibelius-kritiikkiä
Aika:18.11.2020 17:46   (muokattu 19.11.2020 14:46)
Presidentti: Juur näin.

Harvoin itse pressaa näkee klassisen musiikin alueella. Tulisit nyt keskustelemaan tänne tosissaan mieltäsi askarruttavista klassista musiikkia koskevista kysymyksistä jos katsot hallitsevasi aihealueen minua paremmin kun minun esittämäni asiallinen ja asiantunteva aihetta koskeva kritiikkini ei kelpaa vai eikö Sibeliusta saa säveltäjänä kritisoida aivan vapaasti kuin ketä tahansa muutakin säveltäjää ja heidän musiikkiaan eikä siitä pidä kenenkään ottaa nokkiinsa vaan pikemminkin sen soisi ruokkivan kunnon debattia. Puhutaan sitten Tuukkasesta:

Vaikuttaa siltä että Tuukkasen suuruus säveltäjänä lepää lähes yksinomaan hänen sinfonisen tuotantonsa varassa kun karhunpyyntikin osoittautui niin heikoksi teokseksi ellei suorastaan flopiksi mutta koska Tuukkasen sinfonioita ei ole levytetty Meri sinfoniaa enempää eikä Yle ole soittanut Tuukkasen sinfonioiden kantanauhatallenteita kuten Jussi Jalaksen johtamaa 6. sinfoniaa Yle klassisella jossa pyörivät vain näköjään Sibeliuksen vähäveriset sinfoniat emme ehkä koskaan saa tietää asian todellista laitaa joka jäänee mysteeriksi vaikka edelleen lujasti uskon että Tuukkasen sinfonioiden ja sinfonisten runojen ja näytelmämusiikin laadukkuus nostaa hänet säveltäjänä Sibeliuksen yläpuolelle.

Tuukkanen oli varsin mielenkiintoinen persoona joka oli perustamassa suomen säveltäjät ry:tä ja Sibelius-rahastoa ja toimi ensin mainitun sihteerinä v. 1945 alkaen. Lisäksi Tuukkanen organisoi suomalaista musiikkia käsittävän Fennica levysarjan ja vieraili musiikin professorina Hong Kongin kiinalaisessa yliopistossa. Tuukkanen oli myös monien itse perustamiensa amatööriorkestereiden kapellimestarina, kuoronjohtajana ja musiikin ja laulun opettaja. Yleisradion kantanauhatallenteilla on mm. Jussi Jalaksen johtama Tuukkasen 6. sinfonia, säveltäjän itsensä johtamana 5. sinfonia sekä Martti Similän johtama Vuorten laulu, Eero Kososen johtama Runolaulaja ja monia näytelmämusiikkisarjoja kuten Kuunsokea ja Viimeinen paimen ja sitten löytyy myös Fougstedtin johtama luonnekuvia kolmesta muskettisoturista jne.
Copyright ©1999-2021, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=9&t=243345