Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:Solex
Alue:Elektroniikka ja soitinrakennus
Aihe:Vinkkjä juottamiseen, tulee jatkuvasti kelvottomia juotoksia
Aika:24.09.2019 11:27   (muokattu 24.09.2019 18:34)
Hmm, kiitos tuosta Youtube-pätkästä. En huomioinut tarpeeksi että mulla on nyt ekaa kertaa lyijytön tina käytössä. Kun tuota pätkää katsoi niin aika samalta näyttää suurin osa mun juotoksista, sameita ja vähän röpelöisiä pinnalta eikä tuossakaan se tina valahtanut vesimäisesti juotoskohtaan.
 
Olen nimittäin opiskellut tietoni muutamasta 90-luvun sähköamiksen oppikirjasta(aina uusimmat oppikirjat on kirjastossa lainassa ja varattuna) joissa painotettiin kuvien kera että huono juotos on samea eikä tina ole valahtanut ympärille vaan jäänyt pallomaisemmaksi.
 
Kertokaa viisaammat kun en luota aina silmämääräiseen päättelykykyyni: Pystyykö huonommaksi epäilemääni juotosta todentamaan mittaamalla (esim resistanssin mittaaminen pienimmällä asetuksella piirilevyn komponenttipuolelta jalasta vaikkapa foliopuolen johtimeen?).
 
Edit: Nonniin, nyt saatoin keksiä jotain mikä vaikuttaa asiaan: Löin termoparin kiinni yleismittariini ja vaikka kuinka koitin käristää kolvilla termoparin päätä niin lämpötila ei yleismittarin mukaan päässyt lähellekkään asemassa olevia lukemia. Eroa oli 60-80 astetta, eli kun asemassa lukee 380 astetta niin sain vain 320 astetta mittariin ja kun väänsin reilusti lämpöä niin 450 asteen nimellisellä lämmöllä sain kohoamaan 370-380 asteeseen. Voiko näin iso heitto olla mahdollista? Mittailin Bilteman viiden kympin mittarilla joten ihan kova luotto sen absoluuttiseen tarkkuuteen ei ole,
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=31&t=240884