Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:basisti1971
Alue:Bassot
Aihe:Vinkkejä vahvistimen hankintaan keikkailua varten
Aika:23.08.2019 06:29
Moi.
 
Hyvää asiaa tuossa yllä.
 
Itse en kuitenkaan luottaisi (enää ;)) vahvarin omaan DI-lähtöön ellei ole muuntajaerotettu, vaan hankkisin boksin joka suoriutuu monentasoisista signaalinvoimakkuuksista.
Itse käytän jo aikapäivää sitten markkinoilta poistunutta tiiliskivi-SVTDI:tä koska kaiutinsignaalin kestävää DI:tä en kaipaa.
 
Basson mikittämiseen täytyy olla todella painavat syyt -lähinnä erikoissoundinen päätevahvistin/kaappi tms.- pikkubudjetilla ja/tai ilman varsinaista miksaajaa kokolailla tuhoontuomittu idea.
 

 
Koska linjaan soittaminen on jo tuttua eikä ilmeisestikään aiheuta ylenmäärin näppyjä, itse lähtisin miettimään (lavamonitori-)vahvistimen tarvetta lähinnä kokonaisuuden kautta.
 
Tuoko lavalla oleva bassovahvistin lisäarvoa kattauksen ulkonäköön tai kanssasoittajien bassomonitorointitarpeeseen?
 
Etenkään rokkitouhuissa ulkomusikaalisia seikkoja ei mun mielestä tulisi väheksyä, antaa kummasti uskottavuutta ja nostaa itsetuntoa soittaa korkean stäkin edessä.
Hivenenkään rockuskottavammat bassoläjät aiheuttavat kuitenkin poikkeuksetta roudaushaasteita, ja ihan kaikki mitä basisti soittaa, vuotaa ihan jokaikiseen auki olevaan tai alasgatetettuun mikkiin ja summautuu PA:ssa vekkuliksi alapääsillisalaatiksi.
 
Toisessa vaakakupissa mikkivuotojen vastapainona löytyykin sitten kanssasoittajien mahdollinen tarve kuulla basso jostain muualta kuin etupääkajareista, ja basistin backline on ehdottomasti edullisin ja yleensä suoraviivaisin konsti hoitaa monitorointi jos ei mennä korvamonitorointiin.
 

 
Jos bassobacklinen ulkonäölle ei aseteta vaatimuksia mutta sellainen on pakko olla:
 
ituvirtanen: Yksi moderni juttu on ostaa PA-kaappi monitoriksi tai ihan kombon vaihtoehdoksi. Kulkevat nimellä FRFR (full range, flat response), vaikka nimi on erityisesti tasaisen vasteen osalta hiukan optimistinen. Sellaisen eteen SansAmp ja rok.
 
on mun mielestä paras ratkaisu kaikilta kanteilta.
Etusena voi toki olla joku muukin kuin SansAmp, tarjontaa löytyy yllinkyllin.
 
T:Samuli
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=35&t=240743