Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:Mikko L
Alue:Kitarat: kitarakamat
Aihe:Mitä Impulse Respond Cab:eja käytätte?
Aika:17.01.2019 01:35
Moi! Osallistunpa keskusteluun kun impulssihommista kerran puhutaan ja minut (ML Sound Lab) on nimetty muutaman kerran. Eli tosiaan toissapäivänä julkaisin omat nettisivut jota kannattaa seurata uusienkin julkaisujen takia. Pistettiin homma liikkeelle tuolla Mesa 4x12 paketilla, joka on varmasti se kysytyin ja halutuin aina sen jälkeen kun Peripheryn pojat alkoivat käyttää minun impulsseja livenä ja levyillään. (Jes mun djent impulsseilla on saatu grammy-ehdokkuus!)
 
Täältä voi lukea asiasta lisää: https://ml-sound-lab.com/
 
MEGA OVERSIZE on hyvin erilainen paketti kuin mitä aiemmin on tehty. Olen koittanut tuoda enemmän monipuolisuutta pienentämällä impulssien määrää, sillä aiemmat paketit joissa tuli tuhanseja soundeja on saanut todella paljon kritiikkiä siitä ettei kukaan jaksa koluta niitä läpi.
 
Tässä paketissa on siis kirkkausvaihtoehtoja joka mikille. Mikkejä on kolme lisää eli Neumann KM184, Shure SM7B ja SM58. Sitten toisin kuin kukaan muu IR valmistaja, niin meillä nuo IR mixit on tehty oikeasti laittamalla monta mikkiä kaapin eteen eikä digitaalisesti jälkikäteen tekemällä. Lopputuloksessa on näin ollen realistista vaihevirhettä mikeistä joka tekee kaikesta paljon aidomman kuuloista.
 
Mitä ylipäätänsä impulssien "aitouteen tulee" niin uskallan väittää että ML impulssit on markkinoiden realistisimmat impulssit ja nämä todellakin verrataan oikeaan mikkisignaaliin ennenkuin impulssien ampuminen alkaa. Tässä on klippi jossa voitte verrata omilla korvilla oikeaa mikkiä vs ML impulssi:
 
https://soundcloud.com/mlsoundlab/real-mic-vs-ml-sound-lab-ir
 
Kommentti siihen että onko impulssit yleisesti alapää tai yläpäävoittoisia, niin mikityksellä pystyy vaikuttamaan todella paljon pieniin yksityiskohtiin eli mikitys on melkein kuin kirurginen EQ tai tuhansia kirurgisia EQita kun taas se laaja-alainen EQ löytyy sieltä vahvistimesta jonka tehtävänä on ottaa huomioon kitaran taajuusvaste (Single coil vs humbucker esim.) ja tasoittaa soundi nimensä mukaisesti "equalize". Jos pyritään mikityksellä kirkkaampaan tai tummempaan soundiin niin on erittäin todennäköistä että mikitykseen jää kirurgisia EQ piikkejä joita ei mikään EQ ja jälkikäsittely voi korjata.
 
Kun taas puhutaan keskiäänistä niin tässä tulee juurikin se "realistinen kaappaus" kyseeseen. Todella moni nimeltä mainitsematon kilpailija ei ammu impulsseja putkivahvistimilla eli kaapit eivät ole luonnollisessa tilassaan kaappaushetkellä. Myöskään juuri kukaan muu ei poista päätevahvistimen värittämää taajuusvastetta pois impulsseista. Minä pyrin siihen että jos on Marshall kaappi niin sitä ajaa Marshall-nuppi tai jos on Mesa kaappi niin sitä ajaa Mesa-nuppi ja poistan putkivahvistimen aiheuttaman värin pois soundista niin että jäljelle jää juurikin vain se kaapin soundi. Todellisuudessa pyrin siihen että kun minun impulsseja käyttää niin se on täysin sama asia kuin käyttäjä saisi piuhan suoraan mikrofonista minun studiossa täydellisesti hiotusta mikityksestä. :)
 
Kuten huomaatte niin tästä asiasta voisi taas kirjoittaa loputtomiin mutta eiköhän tämä tällä erää riitä. :) Kiva huomata että täällä supportataan toimintaa.
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=239514