Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:Antti1
Alue:Studiotyöskentely
Aihe:Youtube
Aika:28.12.2018 10:28
Menee ohi aiheesta kovasti kuvan puolelle, mutta menköön.
 
morfin_mafer: Mitenkän mun Adobe Premieressä kun valikosta valitsee tee video Youtubeen niin tulee just toi codec?
 
Se on suositeltu perusformaatti, joka on kompromissi laadun ja tiedostokoon väliltä. Useimpia käyttäjiä ei kiinnosta maksimaalinen laatu ja edes mun päiväduunissani (tuottaja/monisählä videohommissa) en ole juuri koskaan toimittanut nettikäyttöön muuta kuin h.264 pakattua videota. Tapaan kylläkin rustata asetuksia vähän uusiksi vrt. Premiere Pro:n presetti, jotta tosta codecista saa kaiken irti.
 
Mitä tulee YouTuben kuvanlaatuun, niin tosiaan esim. mahdollisimman korkealaatuinen ProRes on parasta mitä sinne pystyy tunkemaan. Uusin versio Premiere Pro:sta osaa myös exportata tuota Windows-koneillakin, joten jee jee meille. Jos käytössä on vaikka After Effects, niin Detail-Preserving Upscalen kanssa kannattaa pullauttaa 1080p video 4K UHD:ksi, jolloin kuvanlaatu on parempi kuin mitä se olisi alkuperäisenä 1080p-tiedostona. Samaten 4K-8K ja jälleen paranee. YouTube toimii sikäli hämärästi, että se käyttää omalla codecillaan suhteessa suurempia bittivirtoja suuremmille resoluutioille. Usein se menee päinvastoin.
 
Ero ei ole kamalan suuri, mutta viimeisintä laadun maksimointia hakevalle ehkä kokeilun arvoinen. Lisäksi noita skaalauksia tehdessä voi miettiä kikkailua kohinanpoistolla (Neat Video oma lemppari) ennen skaalaamista ja jonkun hienojakoisemman kohinan lisäämistä skaalatun videon päälle. Itse en tosin käytä h.264 codecilla toimitettavissa 8-bittisissä nettivideoissa ikinä lisäkohinaa ilman pakottavaa tarvetta. Kohina ainoastaan lisää pakkausartefakteja YouTuben käsittelyssä ja sen vuoksi vähäkohinaisempi video voi näyttää paremmalta suuremmasta väriliukumien liuskottumisesta yms. huolimatta.
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=16&t=239376