Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:WanhaWetäjä
Alue:Tanssimusiikki
Aihe:Mistä rojaltivapaata lavatanssimusiikkia kaupalliseen käyttöön?
Aika:24.09.2018 11:31   (muokattu 24.09.2018 11:32)
hgv: Määritelmäsi "ryöstöstä" vaikuttaa hieman asenteelliselta. Kaupankäynnissähän kauppa syntyy silloin kun myyjän ja ostajan käsitys hinnasta kohtaavat.
Jokainen ymmärtää että tunnin setti bandilla "sävellettyä" musaa treeneineen, sovituksineen (nuotit) +studio on kallista puuhaa, tod.näk. kalliimpaa kuin se että maksaisit kiltisti Teostolle valmiista musasta. Edelleen suosittelen jotain omb-kaveria, maksat 150€ in cash niin kyllä joku "solttonisti" pistää koneen raksuttamaan, laatu on sitten mitä on mutta pääasia on että komppi on tunnistettava.
 
Asianhan voi nähdä toisinpäinkin. Rojaltivapaan musiikin markkinoilla saattaisi olla tilausta tälle genrelle. Myymällä saman biisin esimerkiksi kolmellakympillä sadalle asiakkaalle voi hommassa olla hyvinkin itua. Ellei sitten kotimaisten lavatanssimuusikoiden parissa vallitse jo täystyöllisyys.
Tuohon tuskin päästään, mitä minä olen kuullut ja nähnyt tanssikursseja monen monta kertaa ennen keikkoja lavoilla/taloilla roudatessa niin kyllä siellä soi useimmiten ihan oikea musa. Joskus on ollut sellaista tuubaa että se on ollut varmasti jonkun amatöörin väsäämää.
 
Mitä tulee työllisyyteen niin lavatanssien suosio hiipuu vuosi vuodelta, enää ei taida olla ainnuttakaan artistia/bandia joka elättää itsensä pelkästään niitä tekemällä, väki vanhenee ja vähenee lavoilta, nuorisoa ei moinen meno kiinnosta joten tuskin ketään kiinnostaa myöskään ansiomielessä teostovapaan vanhan tanssimusan väsääminen koska sen kysyntä on muutaman vuoden päästä olematonta.
Vai onko sinulla esittää jotain faktoja alan uudesta noususta liittyen tanssien suosioon, tanssinopetukseen ja nuorisoon? Mä olen tehnyt tanssikeikkaa vuodesta 1976, 1979 ammattimaisesti, olen siis nähnyt ja kokenut täystyöllisyyden kuin myös sen kuinka siitä pikkuhiljaa vuosi vuodelta on pudottu lähes täystyöttömyyteen, enkä ole ainoa muusikko jolle on käynyt näin. Aikansa kutakin.
 
Erään ison tanssipaikan vetäjä tiivisti asian hyvin kuvaavasti eli on tusina artisteja/bandeja jotka vetävät väkeä, näitä sitten kierrrätetään samoissa mestoissa, ns kakkosbandit eivät kiinnosta juuri ketään joten heille jää muruset.
Mainitsi myös ns kulta ajoista jotka olivat siinä mestassa 1990-luvun alussa ja niistä ollaan nyt melko kaukana, kaikin tavoin.
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=6&t=238662