Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:headhead
Alue:Musiikin teoria ja säveltäminen
Aihe:Nuottien merkitys nykypäivän musiikissa
Aika:05.08.2018 08:30
Huomenta,
 
Minullepa tuli mieleen mielenkiintoinen aihe, josta haluaisin keskustella: Mikä on nuottien merkitys nykypäivän pop(tai muussakin)-musiikissa? Siitä voidaan olla montaa mieltä mitä se musiikki sitten on..
 
Asiaa sen tarkemmin tutkimatta oletan että nuotit keksittiin silloin kun säveltäjillä ei ollut keinoa nauhoittaa soittoa. Eli ainut keino tallentaa heidän teoksensa jälkipolville oli nuotittaa se ja toivoa että muusikko joka soittaa hänen teoksensa nuoteista ymmärtää sen mitä hän niillä nuoteilla yritti ilmaista. Eli onko mahdotonta sanoa mitä historian kuolleet säveltäjät ajattelisivat tyylistä jolla nykyajan orkesterit tulkitsevat heidän teoksiaan?
 
Sen jälkeen kun musiikkia alettiin nauhoittamaan studiossa, musiikkia voitiin tehdä myös keskittymällä enemmän "äänimaisemaan" tms. Musiikki, joka nuotitettuna saattaisi vaikuttaa äärimmäisen yksinkertaiselta voi saada valtavan määrän uutta sisältöä studiossa nauhoitettuna. Se, pitääkö siitä, onkin makuasia.
 
Minä itse en osaa lukea nuotteja. Vuosia sitten yritin niitä opetella mutta niille ei ollut käyttöä missään bändijutuissa. Ymmärrän jossain määrin kuinka kätevää nuottien osaaminen olisi, mutta silti sähkökitaristille nuotit tuntuivat vähän liian vieraalta lähestymistavalta.
 
Mua on aina viehättänyt musiikissa jotkut tietyt äänet. Kitaraharrastuksen jälkeen aloin ymmärtämään live-musiikkia enemmän mutta nykyäänkin jonkun tietyn laulajan ääni voi olla se mikä kolahtaa.
 
Herättikö mitään ajatuksia?
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=39&t=238360