Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:Metalkallo
Alue:Kitarat: kitarakamat
Aihe:Kitaramikkien Modit
Aika:16.07.2018 19:48   (muokattu 16.07.2018 19:52)
fox: Mitä tulee sitten siihen kitaramikkien modaamiseen, AlNiCo-magneettien vaihdot toisiin vastaaviin, ilman niitten magneettien tarkempaa mittaamista voi hivenen muuttaa soundia tai sitten ei (vallankin jos siihen muutokseen oikein kovasti uskoo). Se magneetti kuitenkin on ainoastaan yksi tekijä mikin "soundissa". Kelan mitoitus, kelarungon muoto ja jossain määrin kääminnän toteutus on myös kuitenkin tärkeitä sen "lopputuleman" kannalta. Resonanssitaajuutta näes ei voi muuttaa vain sitä magneettia vaihtelemalla. =)
 
Noita kaikkia mahdollisia modauksiahan voisi luetella useita, sekä mikin "sisäisiä" että johdotuksella toteutettavia. Pitää ehken palata aiheeseen tässä vielä..

 
Asiaa puhut. Tietenkin varovainen pitää olla jos lähtee tuuppaamaan magneettia sivusta ulos (ei onnistu vahatuissa koska ei liiku), mutta itse olen huomannut tuon kätevimmäksi keinoksi silloin kun jos esim. testailee eri magneetteja. Pohjan ruuvit auki hieman ja tuuppaus. Duncanin ja Gibsonin mikeissä nuo johdot on olleet yleensä siellä päässä josta lähtee tuuppaan jolloin en osu johtoihin vaan pelkästään magneettiin, ja tuolta päästä se pitääkin tuuppaa.
 
Mikissä on se oma soundinsa toki mikä pysyy ja mitä ei saa muutettua kuin vaan varmaan uudelleen käämimällä, mutta mun kokemuksella magneetti vaikuttaa yllättävän paljon. Tietty magneetti vaikuttaa vain basson, keskialueen ja kirkkauden toistoon, mutta nuokin joskus muuttaa aika paljon mikin sointia.
 
Mun mielestä tärkeimmät asiat mikin soundin kannalta on se käämilanka ja paljon sitä on, mistä materiaalista johto on ja sitten magneetti. En tosin ole asiantuntija, mutta nuo vaikuttaa olevan tärkeitä asioita jotka vaikuttaa mikin yleissointiin.
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=238248