Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:musamies
Alue:Aloittelijat
Aihe:Kuinka pianolla säestetään?
Aika:04.05.2018 22:32
makeaelama1: Toivelaulukirjoista on varsin hankalaa säestää muuten, kuin lukemalla kirjoitettua säestystä. Paljon helpompi tapa on hahmottaa peräkkäisten sointujen tarjoamia reittejä, äänenkuljetuksia.
 
Mielestäni niistä löytyy hyvää ideaa moniin vanhanliiton biiseihin. Itse saatan treenailla vaikka Georg Otsin tunnetuksi tekemiä lauluja ja näihin löytyy enemmän eväitä jos jonkin verta pärjää nuottejenkin kanssa.
 
Nämä voivat olla täsmälleen samoja eri kappaleissa, vain rytmikuvio vaihtuu. Tämä tarkoittaa, että samoilla soinnuilla (ja samoilla sointujen liikkeillä) voi säestää kymmeniä tai satoja lauluja.
 
Näin varmaankin on, nuotteja tarvii siihen, että ei toista liikaa niitä itselleen mieluisimpia juttuja.
 
Melodian soittaminen kannattaa unohtaa alkuvaiheessa - se tuo seästämiseen pelkkiä poikkeuksia, joiden selättäminen vaatii joko hulvatonta pianotekniikkaa, fuskaamisen jaloa taitoa tai molempia.
 
Muistinkin, että kirjoitetaan juuri aloittelijoiden ryhmässä. Itse olen lähtenyt treenaamaan laulua myöhemmin kuin pianoa. Mielestäni melodia on varsin tärkeä, mutta se ei ole tärkeintä mistä se tulee. Minä odotan säestämiseltä, että se säestää ja vaikka laulettu melodia johtaa. Pitää reagoida säestettävään, mutta ei tarvi olla tylsä.
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=11&t=152468