Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:saastara
Alue:Studiotyöskentely
Aihe:Studiotekniikan innovaatiot viime vuosina
Aika:07.01.2018 22:05   (muokattu 07.01.2018 22:06)
Softapuolelle prosutehon myötä toki kaikki mallinnushommat alkaa olla äärimmäisen hyvässä kuosissa, mutta itse näkisin koko trendin aika käänteisenä innovaatiosta.. Menemättä niinkään markkinointi- ja superlatiivikyllästettyyn mielikuvamyyntiin, mua itseä rasittaa hemmetisti semmoinen 'uskollisuus' mallintavissa plugareissa,, puutteita myöten:
 
- "Aa, mulla on tässä Neve-equssa kolme nappia, reunimmaiset filtterit voi vaihtaa hyllyistä kelloihin ja silloin mulle jää yksi keskialuefiltteri.. ..... Miksi mulla ei voi olla hyllyä JA sitä kelloa ala- ja yläpäässä? Miksi mulla ei voi olla vaikka kolme middle-filtteriä sen yhden sijaan, samalla soundilla..?
 
- No kun ei alkuperäisissäkään ollut, täs on kaikki mitä tarvii siihen aitoon vintage-soundiin.
 
- Höpönlöpön. Ennen ne rakennettiin käsin kalliista osista, tiettyihin virtaspekseihin, kokoluokkiin ja laatuspekseihin, tietyn budjetin sisällä. Plugareissa siihen ei ole mitään syytä.
 
En ite oo sitä koulukunta joka tykkää vetää 13 plugaria ja 18 täppiä equ:ta per kanava, mutta musta työkalujen rampauttaminen nostalgian ja "ihan niin kuin hardware"-markkinoinnin nimissä on äärimmäisen rasittavaa.
 
Jos puhutaan omaan makuun oikeasta innovaatiosta softapuolella, niin musta mielenkiintoisia on semmoiset rehellisen digitaaliset työkalut, jotka pyrkii tekemään soundeja ja ratkomaan ongelmia, mihin mikään hardware ei oikeasti pysty, tai jonka rakentaminen olisi vaan naurettavan vaikeaa ja kallista. Muutamia esimerkkejä mitä nyt tulee mieleen:
 
- Melkein kaikki Airwindowsin julkaisut.
- Kotimainen Oek Audion Soothe, resonanssinmetsästäjä. Metka vehje.
- Kaikki mitä Sound Radix on julkaissut.
- Zynaptiquen plugarit.
 
Hardware-puolelta odotan edelleen innolla, että joku keksii jonkun vastamelutekniikalla toimivan akustiikkatsydeemin joka tappaa seisovia aaltoja ymv ilmiöitä huoneessa.
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=16&t=236908