Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:SundaySound
Alue:Livetoiminta
Aihe:Subbarin hankintaa
Aika:03.06.2017 12:09
Lisäyksenä vielä, että mikserivahvistimena meillä palvelee Yamahan laatikkomallinen, muistaakseni EMX 312SC.
 
Muutaman päivän tutkiskelun jälkeen olen kallistumassa vaihtoehtoon, jossa subbari kytkettäisiin mikserivahvistimen monitor out:iin, jolloin subbariin kulkevan tavaran määrää kontrolloitaisiin kunkin kanavan monitor -potikasta. Eli lähinnä bassaria, mutta miksei bassoakin, voisi tykittää tätä kautta suoraan ja yksinomaan subbariin. Tuo monitor out syöttää ymmärtääkseni linjatasoista signaalia, joten tämän kytkennän ei käsittääkseni pitäisi aiheuttaa vaaraa subbarille. Viisaammat korjatkoot, jos olen väärässä.
 
Toinen vaihtoehto olisi tuo nightbirdin kuvaama kytkentä mikserivahvistimen linjaulostuloista subbariin ja sieltä yläpäihin, eli tällöin mikserivahvistimen vahvistin jäisi kokonaan ilman virkaa. Etu tuohon monitor out -kytkentään olisi nähdäkseni se, että ylä- ja alapään taajuudet saisi automaattisesti menemään oikeisiin purkkeihin ilman minkäänlaista manuaalisäätöä; tuolla monitor outin kautta menevällä virityksellähän ei sinänsä taida voida suodattaa taajuuksia oikeille kaijuttimille, vaan ainoastaan antaa signaalia on/offina subbarille ja/tai yläpäille (monitor potikasta subbarille ja level potikasta yläpäille).
 
Jos sittenkin sattuisin päätymään tähän viimeksi mainittuun linjaulostulo --> subbari --> yläpäät vaihtoehtoon, kykeneekö ehdottamani subbarin crossoveri suodattamaan alataajuudet itselleen ja ylätaajuudet yläpäille? Vai vaatiiko tämä kytkentä kaverikseen ulkoisen jakosuotimen tai jonkun muun (kalliimman) subbarin hankintaa? Olen saanut valtuudet tuhlata tähän n. 500 - 600 euroa, joten jos joku osaa ehdottaa jotain parempaa/sopivampaa subbaria kuin tuo ehdottamani the box, otan kaikki ehdotukset ja kokemukset kiitollisena vastaan.
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=50&t=232057