Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:hallu
Alue:Kitarat: kitarakamat
Aihe:Marshalleista..Saundeista.
Aika:07.01.2017 10:49
Itse olen parissa sessiossa soittanut Marshall MG15 pientä transistorikomboa ja mielestäni se on oikein hyväsoundinen vehje mutta en ole sitä rinnakkain putkimarsun kanssa kokeillut. Ja mun tuntuma on ettei tuollaista pikkuista telkänpönttöä voi oikein heittää samalle viivalle ison JCM800 kanssa kun edustavat mittasuhteissakin niin eri maailmoja.
 
Marshalleista mulla ei ole kovin paljoa kokemusta olen jonkin verran soittanut sellaisilla (lainavehkeillä) ja vielä enemmän kuunnellut vierestä (varmaan maailman yleisin rokkivahvari), mutta en ole omistanut yhtään sellaista. Minun tuntuma on, että Marshallit kyllä tekevät sen minkä lupaavat kautta linjan eli ovat perkeleen toimivia rokkivahvareita. JCM:ää kun pääsin reenikämpällä luukuttamaan, niin se sai kyllä sukat pyörimään jaloissa ja tuli mieleen, että tämmöinen on pakko saada :-). MG taas yllätti siinä, että ei se ollut mielestäni ollenkaan paska, vaikka kaikki sitä foorumilla haukkuu (ehkä koirat vaan haukkuu, tiedä häntä).
 
Mitä taas tulee trankku ja putkivahvistimien eroihin, mitä tässä joutuu väkisinkin kommentoimaan (ja minä en laske mallintavia trankuiksi, vaan puhun ainoastaan analogisista vahvistimista. Mallintavat ovat oma maailmansa). Niin mielestäni erot eivät ole niin ilmiselviä kuin moni antaa ymmärtää. Särösoundeissa en itse ole onnistunut löytämään sellaista leimaavaa tekijää josta trankun voisi tunnistaa tai erottaa putkivahvistimesta. Kliineissä olen vähäisellä kokemuksillani ollut löytävinäni pientä leimaavaa eroa jota edelleen selvittelen. Olen siis varovaisesti sillä kannalla, että putkivahvistimen kliini on lämpöisempi yleensä kuin transistorivahvistin, jonka kliini on usein kirkas ja selkeä sellainen helähtävä. Se putken lämpö johtuu käsittääkseni säröstä eli putki ei kliininäkään soi täysin puhtaasti ja siksi kuulostaa lämpimältä. Varmasti säröissäkin voi jotakin eroa olla, mutta itse en tiedä mikä se ero on, mutta sen tiedän että se ei ole dynamiikka (jota monet tähän kohtaan tarjoavat), koska olen soittanut dynaamista transistorivahvistinta ja käsittääkseni nuo Marshallin mosfetit (joita en ole kokeillut, mutta pysytään tällä aasinsillalla annetussa Marshall aiheessa) ovat hyvinkin dynaamisia säröiltänsä.
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=234030