Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:GiovanniDiRondo
Alue:Laulaminen
Aihe:Melodian ''blokkaaminen'' ja toistaminen
Aika:22.11.2016 08:53
tirehtöörijeejee: Morjes! Olen aloitteleva laulaja. Joidenkin biisien kanssa osaan laulaa melodian samantien, kun vain säestän itseäni kitaralla. Joidenkin kappaleiden kanssa pitää ensin ''blokata'' (en tiedä onko tää oikea sana) melodia ensin kitaralla, että sen jälkeen saan laulettua sen.
 
Kun kuulette uuden kappaleen, osaatteko muutaman kuuntelun jälkeen toistaa melodian laulamalla, sekä jollakin soittimella? Välillä laulaessa osaan toistaa jonkun melodian, mutta ''en tiedä miten se oikeasti menee''. Osaan kyllä laulaa sen mutta en tiedä miten toistaisin saman esim kitaralla. Kun laulat melodiaa tiedätkö jokaisen laulamasi intervallin, vai kuuletko vain mille korkeudella äänesi virität? Hemmetin vaikeeta pukee tää kysymys sanoiks.
 
Pointtina: Kun laulat, kuuletko mille korkeudelle pitää siirtyä seuraavaksi, vai ajatteletko että ''nyt olen tässä äänessä ja seuraavaksi tästä terssi ylöspäin''. Kauan melodian blokkaamisessa kestää ja teetkö sen pelkästään kuuntelemalla?
 
Kiitos vastauksista jo näin etukäteen!

 
Riippuu melodiasta. Pikku hiljaa tankkaamalla ja kuuntelemalla, joskus joutuu siirtymään pianon ääreen ja kokeilemaan sointujen kanssa, miten joku kohta menee.
 
Laiska olen ja epätarkka. Harvoin opiskelen laulumelodiaa ihan tarkalleen niin kuin se esimerkkiversiossa menee, toisaalta yritän laulaa laulut niin että pääsen itse niihin sisälle ja tulkitsen ne niin kuin omana itsenäni.
 
Totta kai sitä vuosien myötä harjaantuu ja oppii nopeammin. Viimeisintä cover-biisiä harjoittelin tosin pelkästään laulua vuoden verran, mutta siinä oli ehkä enemmän kyse genren (country) opettelusta kuin varsinaisesti pelkästään biisistä.
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=37&t=233613