Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:jpjanhun
Alue:Kitarat: soittaminen
Aihe:Vanha mies alkaa tiluttamaan
Aika:28.10.2016 20:39   (muokattu 28.10.2016 21:02)
Kampela77: Kahlasin ne aikanaan, kun halusin olla tiluttaja, mutta en ollut riittävän kurinalainen treemaan niitä harjoituksia. Nyt olen tajunnut, ettei minulla ole rahkeita olla hänen veroisensa ja pitää vain alistua tähän tosiasiaan. Olisi kuitenkin kiva, jos pystyisi jotain Pat Methenyä tai John Scofield tasoista vetämään.
 
joo, mä pystyn nykyisin sahaamaan plektrakädellä melko helposti 240bpm tai yli. voin helposti soittaa nuo äänet todella kovaa (siis että on paljon voimaa plektran iskuissa). en tosin varsinaisesti soita ikinä nopeasti, tekniikan harjoittelemista lukuunottamatta. kehityin ikäänkuin vahingossa tuollaiseen vaikka mikään tarkoitus ei ollut. en sinällään osaa soittaa nopeasti mitenkään kovin puhtaasti, enkä viitsi harjoitella sellaista, kun ei ole varsinaista tarvetta eikä kiinnostusta soittaa nopeasti. nopeasti harjoittelusta on mun mielestä muitakin hyötyjä kuin nopeus, ja oon itse näistä hyödyistä enemmän kiinnostunut.
 
jos sulle nimenomaan plektrakäsi on se ongelma niin kannattaa mun mielestä valita otelautakädelle jokin aika helppo kuvio. esim. vaikka niin että soitat vaikka molliasteikkoa jostain asemasta aloittaen matalalta kieleltä lopettaen korkeimmalla kielellä (mielummin näinpäin, ei mielellään ohuilta kieliltä aloittaen). vaikka kolme ääntä kultakin kieleltä kerrallaan tms. vaikka toistaen äänet kullakin kielellä kahdesti ennen siirtymistä seuraavalle kielelle. tarkoitus olisi että tämän soittaminen on "helppoa" otelautakädelle ja mahdollisimman helppoa myös plektrakädelle. silloin sun on helppo soittaa nämä riittävän oikein ja keskittyä nopeuden lisäämiseen.
 
yleensä käsittääkseni kannattaa harjoittaa käsiä "erikseen".. siis että jos otelautakäden kuvio on vaikea, niin se häiritsee keskittymistä plektrakäteen ja plektrakäden harjoittaminen voi häiriintyä. kannattaa siis valita helppo kuvio otelautakädelle jotta plektrakäden harjoittaminen on tehokasta. käsittääkseni kannattaa myös varoa vaistomaisesti pidättämästä hengitystä, se voinee johtaa jännityksiin tms.
 
monet sanovat että on lähes välttämätöntä harjoitella metronomin kanssa ja niin koin itsekin asian olevan, tosin varmaan poikkeuksia on. muuten homma helposti kiihtyy liikaa ja tulee liikaa virheitä, jolloin "oppii soittamaan väärin" ja tekniikka oikeastaan vain tuhoutuu. toisaalta, jos ei juuri mitään virheitä ikinä tapahdu on nopeus todennäköisesti liian hidas, eikä kehitä nopeutta. eräs tiluttaja arvioi että toistettava harjoituskuvio pitäisi mennä oikein noin neljällä kerralla viidestä, mutta keskimäärin joka viidennellä kerralla ainakin vähän väärin (mutta näkemykset ja arviot tästä varmaan vaihtelevat. jotain suuntaa antavaa tuossa kuitenkin lienee).
 
homma tuntuu menevän jotenkin niin että aluksi joutuu harjoittelemaan kurinalaisesti melko hitaasti ja nopeus nousee aika hitaasti. tämä vie paljon aikaa, voi viedä vuosia vaikka harjoittelisi useamman tunnin päivässä, tosin tämä lienee hyvin yksilöllistä. useiden kohdalla "usko" loppuu tähän esim. vuoden jälkeen tai nopeammin, ja näin on sullekin ehkä käynyt. kuitenkin, mitä enemmän nopeus nousee, sitä tehokkaammaksi harjoittelu käy, koska toistoja tulee samassa ajassa paljon enemmän nopeammin soitettuna, ja lisäksi näppäyksistä karsiutuvat paremmin turhat hidastavat liikkeet pois. lopulta nopeus tuntuu kehittyvän johonkin rajaan asti melkein ikäänkuin itsestään, nopeus jotenkin ruokkii itseään. nopeus käsittääkseni lisääntyy monien kohdalla vähän ikäänkuin "exponentiaalisesti", juuri tuosta harjoittelun tehostumisesta johtuen. mitä nopeammaksi tulee, sitä nopeammin kehittyy, tiettyyn rajaan saakka (kunnes tulee ikäänkuin seinä vastaan).
 
itse olen kokenut että ainakin omalla kohdallani on auttanut se että soittaa plektralla välillä todella kovaa. mulla ei ole ikinä toiminut mikään rennosti "ranteesta soitto" vaan pikemminkin niin että voima lähtee todella kaukaa, ikäänkuin selästä, jolloin siinä isojen lihasryhmien takia on myös paljon voimaa. tämä ei tarkoita sitä että pitäisi soittaa "jännittyneesti" vaikka ei "ranteella" soitakaan. tämäkin on tietysti taas asioita, joista on eri näkemyksiä, ja varmaankin eri tyyli voi sopia eri ihmisille. mulla on kuitenkin jotenkin sellainen epäilys että monet eivät pysty helposti oppia soittamaan "ranteesta" nopeasti, sensijaan esim. "selästä" lähes jokainen pystyy soittamaan nopeasti plektralla, jos vain viitsii harjoitella tekniikan (mikä taas toisaalta voi olla pitkä tie). mä en itse pysty soittamaan "ranteesta" mitään edes vähänkään nopeaa, sensijaan pystyn soittamaan ikäänkuin "koko kädellä" erittäin paljon nopeammin ja paljon suuremmalla voimalla. tässä ainakin mulla "voima" lähtee ikäänkuin "selästä".
 
lisäksi, mun käsittääkseni saavutettu suurehkokaan "sahausnopeus" tai vuoronäppäilynopeus ei välttämättä auta ylöspäin näppäämiseen tietyissä tilanteissa, ylöspäin näppäys saattaa olla heikko vaikka pystyisikin soittamaan tiettyjä kuvioita nopeasti. jos näin on niin ylöspäin näppäystä voi harjoitella erikseen, esim. soittamalla jotakin ääntä vaikka G-kieleltä alaspäin näpäten ja tämän jälkeen jotakin ääntä D-kieleltä ylöspäin näpäten ja tätä toistaen kunnes menee esim. 200 bpm tai nopeammin (tätä voi kyllä joutua harjoittelemaan vuosia ennenkuin menee). toisaalta, tämän harjoitteleminen liian aikaisin voi mun käsittääkseni tuhota tekniikan, koska ylöspäin näppäystä saattaa ruveta tekemään jollakin kummallisella tavalla. joidenkin suositus on että "helppojen kuvioiden" vuoronäppäilyn (esim. tuo alussa esittämäni molliasteikkoharjoitus) pitäisi sujua jotain 170bpm ennenkuin alkaa erikseen harjoitella ylöspäin näppäystä tällä tavoin, muuten on vaara tekniikan tuhoamisesta.
 
-sinällään mä arvaan että sun tapauksessasi ongelmat voivat ratketa noiden yllä kuvaamieni juttujen avulla, jos et kiirehdi noiden harjoittelussa yrittäen soittaa liian nopeasti liian usein/paljon. tai voi olla etteivät nuo auta sulle, mutta tiedä että mä en ole ainoa joka väittää tuonkaltaisia asioita, joita tuossa ylempänä tuon esille. mä en ole keksinyt noita itse vaan on tiluvirtuooseja, jotka tuovat esille tuollaisia asioita (vaikka moni ei ehkä tuollaisista olekaan kuullut). sinällään tämä kaikki tietysti on ristiriitaista, tuntuu että virtuoosien näkemykset vaihtelevat paljonkin, ja ovat keskenään ristiriitaisia. varmaan on niin että vähän eri asiat toimivat eri ihmisille, ihan niinkuin urheilussakin, tai urheiluvalmennuksessa. sitähän nopeasti soittaminen kuitenkin on, urheilua, ei välttämättä mitään varsinaista hyvää musiikkia.
 
-en usko että ikäsi vielä on mikään este, vaikkakin on niin että hormonitasot laskevat jossain vaiheessa. jos niin on käynyt niin tähän voit itsekin vaikuttaa, vaikka harrastamalla urheilua (voimailu lienee tehokkainta). muita keinoja lienevät jotkut lisäravinteet (tai doping, mutta tää nyt on tässä vaan kuriositettina. sinälläänhän on kyllä niin että monet klassisen musiikin ihmiset kyllä käyttävät beetasalpaajia soittovirheiden vähentämiseen jne.)
 
-en myöskään usko että ongelmasi johtuu mistään lahjattomuudesta tai siitä että "et vaan ole nopea ihminen". lähes kuka tahansa pystyy soittamaan plektralla ainakin 200bpm. sitten vaikka 300bpm jne. ovat ehkä jo nopeuksia joihin kaivataan sopivan tekniikan lisäksi nopeammat lihassolut jne. väittäisin että ongelma on siinä että olet jotenkin harjoitellut väärin tai liian vähän (veikkaisin että todennäköisemmin oot harjoitellut väärin). voinet kumminkin korjata tämän asian jos sulla riittää siihen kurinalaisuutta. et ikäänkuin ole oppinut "juoksemaan", yrität vain kävellä kovaa.
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=38&t=233378