Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:Laulava Kylätohtori
Alue:Kitarat: kitarakamat
Aihe:Onko vahvistimen koolla tosiaan väliä?
Aika:24.10.2016 11:52
2x12" kaappi, koska sen soundi on ehdottomasti paras (omaan makuun siis). Se, kuinka erilaisesti sama elementti soi 1x12", 2x12" ja 4x12" kaapissa on mielestäni yllättävää. Ero on niin suuri ja selkeä. En olisi uskonut, ellen olisi itse testannut.
 
Enpä olisi silti uskonut, että "samanlaisissa" kaapeissakin voi olla niin paljon soundieroa. Kaapilla, sen koolla, materiaalilla, rakenteella ja elementeillä, todellakin on merkitystä.
 
Vahvareissa kannattaa muistaa, että samanalaiset, mutta eri tehoiset vahvistimet soivat eri tavalla, koska niissä on erilaiset muuntajat ja ehkä jotain muutakin eroa. Itse tykkään isotehoisista vahvareista juuri soundin takia, en siksi, että niistä lähtisi enemmän ääntä. Itse asiassa, kuten täällä jo todettiin, niin kaapista ja elementeistä riippuen, se pienempitehoinen voi olla äänekkäämpi. Ja kun otetaan mukaan master volumet ja miten ne toimivat, ei tehoilla ole enää mitään merkitystä äänepaineen suhteen. Mutta soundin on, joten siksi valitsen itse vähän isotehoisemman, mutta hyvällä master volumella varustetun vahvistimen...
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=233330