Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:pasi1970
Alue:Kitarat: kitarakamat
Aihe:Floyd Rose tallassa vikaa??
Aika:07.10.2016 11:18
hevikukko: Vika löytyy jousien sivuttaisesta balanssista. Jousiraudan ei tarvitse olla ihan suorassa, se voi olla muutaman mm viistossa. Jaa kielet kahteen osaan EAD ja GBE = kaksi ruuvia. Jos vaihdoit kielet 0.10 - 0.46 setistä 0.10 - 0.52 settiin, tarvitsee paksumpien kielien puolelta säätää ruuvia hiukan tiukemmalle n. yksi kierros. Etsi balanssi jossa ohuet kielet ja paksut kielet pysyy vireessä. Mikäli ohuet pysyy ns. vireessä ja paksummat jää alavireeseen kiristä siis paksumpien puolelta. Sama taas päinvastoin, eli mikäli ylävireessä niin löysää vähän. Katsot vaan kummalta puolelta tarvii löysätä tai kiristää. Huomioi että talla pysyy oikeassa kulmassa ettei ole eteenpäin pystyssä tai taaksepäin liian alhaalla. Sweet spot löytyy yleensä max. puolessa tunnissa.
Jos jotain jäi epäselväksi ohjeestani, autan mielelläni puhelimessakin. Harmittaa lukea ettei floikka toimi oikein.

 
Kielien paksuus ei muuttunut vaihdon yhteydessä. Joo, noita jousia on joutunut aikaslailla säätämään yleensä kielien vaihdon sekä tietysti lämpötilavaihtelun yhteydessä, jotta saa tallan suoraan. Nyt kun vire on tasaisesti heittänyt joka kielellä, olen saanut kitaran nopeimmin vireeseen juuri jousia joko kiristämällä tai löysäämällä ja tietty molempia ruuvia yhtä paljon.
 
Aikaisemmin olen pyrkinyt pitämään tuon jousiraudan suorassa, mutta kokeilenpa nyt vinkkiäsi ja säädän hieman vinottain.
 
Minulla on tosiaan tuo talla aika herkästi virittämisoperaation yhteydessä lähtenyt keulimaan ja välillä on on jousiraudan kiristys ollut ihan tapissaan (kolmella jousella) ja mietinnässä ollut neljännen jousen lisääminen. Mielessä on kyllä käynyt sekin, että antaako jousiraudan kiinnitysruuvit hieman periksi. Ovathan ne bodyn puussa kiinni ja paine 10-52 -setillä on aika kova. Sekin on käynyt mielessä, että toimisiko homma paremmin ysisarjan kielillä (kun soitetaan normaalivireellä), jota Jackson suosittelee tähän malliin. Varmaankin toimisi.
Mutta kiitos vinkistä, testataan. "Vertaistuki" on tämän saitin parasta antia :)
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=233166