Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:WanhaWetäjä
Alue:Kitarat: kitarakamat
Aihe:Onko sinulla yksi vai useampi soundi?
Aika:06.10.2016 18:20   (muokattu 06.10.2016 18:21)
Åboensis: Tämähän on oikeasti mielenkiintoinen kysymys. Piti oikein miettiä, mitä käsite soundi itselle merkitsee.
 
Lopulta tulin sellaiseen päätelmään, että kyllä minulla on vain yksi soundi - se mikä näistä nakeista lähtee. Hyvässä ja pahassa. Eli vaikka ne kitarat ja vahvistimet (pedaaleista nyt puhumattakaan) ovat tässä aikojen saatossa vaihtuneet, niin varsinkin viime vuosina oma soitto on käytetyistä kamoista huolimatta kuulostanut aina jokseenkin samalta (varsinkin sen jälkeen, kun omasta mielestä ns. "oppi soittamaan" - edes vähän). Eri valmistajien laitteet kun eivät juurikaan vaikuta fraseeraukseen, vibratoon, venytyksiin, sointujen sormituksiin jne.

Hittolainen, hyvin harvoin on jonkun kanssa näin totaalisesti ja täysin samaa mieltä, nyt on pakko koska pähkäilin aivan samoja asioita päivällä kun tämän otsakkeen huomasin ja luin Hallun ajatuksia. Mulla on kyllä periaatteessa nuo Hallun mainitsemat 3 perussoundia käytössä, hyvin pienin maustein mutta kyllä näiden jokaisen takaa paistaa se soittotyyli/tatsi (=tärkein osa soundia) millä on soitettu vuosikausia, mun tapauksessa kymmeniä, vanha pieru kun oon.
 
Erilaiset pidemmällä aikavälillä äänitetyt soittoani sisältävät tallenteet ovat niin ikään vahvistaneet tätä mielikuvaa. Jotenkin se oma persoona ja pyrkimys tietynlaiseen ilmaisuun puskevat sieltä aina läpi, oli kappale/ musatyyli mikä tahansa.
No näihän tämäkin on nähtävä, mulla on aika paljon tallenteita viimesen kymmenen vuoden ajalta ja soitto on tunnistettavan samanlaista vaikka kamat ovat vaihtuneet, toki eri kitaratyypeissä huomaa sitten eroja eli stratomaailma houkuttaa hieman erilaiseen soittotapaan kuin mitä humppariosastot.
 
Tärkein osa soundia on kuitenkin soittaja itse, niin hyvässä kuin huonossa.
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=233167