Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:saastara
Alue:Studiotyöskentely
Aihe:Äärilaitoihin panorointi
Aika:12.09.2016 13:19   (muokattu 12.09.2016 21:12)
Itse tulee mentyä aika täysin myös LCR. Paljon mielenkiintoisemman ja energisemmän kuuloista omaan korvaan kuin semmoinen 'siellä sun täällä'-tyyppinen miksaus. Tosin itse rakastan tosi paljon noita vanhoja retromeininkejä jolloin se panorointi oli aika villi länsi vielä.
 
Poikkeuksen muodostaa lähinnä semmoinen dokumentaarisempi ote, jossa on joku konkreettinen stereotila, johon pyrkii sitten lähimikkejä sijoittamaan omille paikoilleen siinä stereokuvassa.. Toinen juttu on sitten myös se, että joskus tulee käytyä keskemmällä laidoilta jollain elementeillä, jos haluaa korostaa jotain lähtöä tai soitinta, esim vaikka just introssa tai säkkärissä kitarat vähän keskemmällä, jotta se sitten tuntuu isommalta ja leveämmältä kun kertsi pamahtaa täydeltä laidalta.
 
Omaan makuun semmoinen 'skebat pannaan 90% ulos ja taustalaulut sitten 85% ja synat 80% et kaikilla on oma paikka stereokuvassa'-tyyppinen ajattelu on jotain oman nokkeluutensa masturboinnin ja totaalisen harhaisuuden rajamailta. Jos ajattelee vastaavaa analogitiskin äärellä, koko ajatus näyttäytyy aika naurettavassa valossa, kun pieteetillä väännellään potikoita muutaman millimetrin tarkkuudella oikeisiin paikkoihin.. Toisekseen, se ei musta oikeasti oikein toimi, eikä luo elementeille erottelua ja tilaa, päinvastoin. Kolmannekseen sitten, jos joku on pannattu 90%, mun mielestä se voisi olla ihan yhtä hyvin 100% vaan suoraan.. Keskittää sitten sen sijaan energiansa johonkin järkeviin ja olennaisiin päätöksiin. Itselle tulee kuullessa noita semipannauksia, aina semmoinen "nynnyt, ette vaan uskaltaneet kääntää potikkaa loppuun saakka!!!"-fiilis. Mutta kukin tavallaan.
 
Ite meen useimmiten myös mono-kaiuilla, harvoin tulee stereokaikuja käytettyä oikein missään.. Jos yrittää jotain rumpuhuonetta feikata tmv, niin silloin varmaan.
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=16&t=232933