Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:Puuhis1
Alue:Laulaminen
Aihe:Miten saada "karjuminen" helpommaksi ja vähemmän rasittavaksi!?
Aika:10.08.2016 10:13
Big_D:
Joo se johtuu kyllä todennäköisesti siitä. Kun olen äänityksissä vetänyt samoja biisejä niin on hyvin pystynyt monta tuntia vetämään vaikeitakin juttuja, mutta keikalla se väsyy nopeammin. varmaan johtuu kun laulua ei kuule niin hyvin, kuin vaikka studiotilassa niin lähtee puskemaan liikaa, kun luulee, että se ei kuulu.

 
Hei, Olen nähnyt että saundtsekissä kaikki on nopeasti stekattuna ok, mutta kun bändi rupeaa veivaamaan, joku soittajista huomaa ettei kuule itseään ja ruuvaa soittopeliään isommalle, yleensä kitaristi tai basisti. Näissä tilanteissa pitäisi jokaisen soittajan miettiä muita ratkaisuja koska lavan keskelle osoittavat kitara ja bassokamat tuppaa monesti täyttämään laulajan korvat rumpupeltien maustamana. Joskus laulaja taas ei kuule kitaraa/kiippareita joista saa laululle paljon paremmin referenssisävelen kuin bassosta rumpujen säestämänä.
 
Olen myös nähnyt että laulaja pyytää monitoriaan pienemmälle tsekatessa mutta laittaa vasta koko bändin tsekatessa kuulonsuojaintulpat korviin. Eihän sitten enää mitään kuule. Laulajan tulee osata analysoida mikä on pielessä:
1. Mikä tulee liian lujaa itselle. Kitara, Basso, Synat jne...(yleensä rumpupellit pienellä lavalla)?
-> Saako ks. ääntä pienemmälle suuntaamaalla soittimien kaappeja enemmän soittajalle, vähemmän sinulle?
2. Osaat pyytää omaa laulumonitoria isommalle / pienemmälle jotta sinun ei tarvi varoa muttei myöskään huutaa perseestä asti.
 
Kaiken A ja O on hyvä lavasaundibalanssi, sen hakemista ei voi liikaa painottaa. Jos referenssisävel (gtr/keyboards) ei kuulu, on vaikeaa laulaa nuotissa.
Jos et kuule itseäsi huudat äänesi käheäksi etkä pysy matalalta laulaessa nuotissa.
Jos laulumonitori on liian isolla, saattaa referenssisävel jäädä kuulumatta ja menet taas ohi nuotin. Liian isolla tuuttaava laulu saattaa myös häiritä muita soittajia, mutta yleensä laulu on harvoin liian isolla muille soittajille.
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=37&t=230893