Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:nabaloo
Alue:Kitarat: kitarakamat
Aihe:Kuinka tehokas vahvistin bändisoittoon?
Aika:23.07.2016 21:16   (muokattu 23.07.2016 21:19)
Vaikka kitaraa on jo melko usea vuosi tullut rämpyteltyä niin bändissä soittaminen on minulle aika uutta puuhaa ja sen vuoksi olen kamojenkin suhteen hiukan hukassa. Jos ja kun nämä bändihommat tästä jatkuvat ja joskus tulevaisuudessa mahdollisesti jotain pientä keikkaakin pääsisi soittamaan, niin minkä tehoinen vahvistin noin pääsääntöisesti on bändisoittoon riittävä muttei kuitenkaan liian suuritehoinen? Tällä hetkellä soitamme blues/classic/hard-rock tyyppistä kamaa. Mökää siis riittää jonkin verran, muttei kohtuuttoman lujaa soittaminen kuitenkaan mikään tavoite ole. Mitään kristallinkirkkaita kliinejä ei myöskään ole hakusessa, mutta jonkin verran melko puhdastakin headroomia pitäisi kuitenkin olla.

Ymmärrän ettei mitään absoluuttista oikeaa vastausta ole, mutta olisi hauska kuulla kokeneemmilta hieman suuntaa antavia neuvoja. Sen ymmärrän itsekin, että kotisoitossa oleva 5W Blackstar ei ainakaan kliinien puolesta riitä, sillä äänen ollessa edes melko puhdas äänenvoimakkuus on jo melko alhainen, eikä mitenkään riittävä heti rumpalin astuessa kuvioihin. Senhän nyt jo järkikin sanoo, että kaiken maailmaan 100W hirviöt ovat varmaankin aivan turhakkeita mikäli ei soita areenoilla. Kuinka suurella vermeellä voi edes unelmoida pääsevänsä nauttimaan pääteputkisäröstä ilman omien ja muiden korvien verenvuotoa? Entä kuinka pieni on taas niin pieni, että heti hiemankin isommassa tilassa tai kovakätisemmän rumpalin kanssa loppuu hönkä?

Tähän asti olen soittanut treeniksellä olevalla 100W Marshall Valvestatella. Vaikka onkin trankkupeli, niin tuntuu silti melko järeältä peliltä minun makuuni, vai olenkohan vain kotisoitossa tottunut kovin pieniin styrkkareihin? Kiitoksia jo etukäteen kaikille avuliaille mahdollisista vastauksista!

E: Lisätään vielä sen verran, että voihan noita isoja vahvistimia esimerkiksi keinokuormilla hillitä, mutta olisi kuitenkin tavoite pärjätä ihan yhdellä laitteella. Myös kuitenkin niin päin, että hönkä ei heti lopu kesken jos joko tilan koko tai mökä kasvaa.
Copyright ©1999-2018, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=232507