Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:basisti1971
Alue:Livetoiminta
Aihe:Pienet/riittävät/laadukkaat subit (diy)
Aika:17.05.2016 09:05
Moi.
 
Primal: Kiitos kommenteista, mutta edelliseen vastaan että on merkitystä :) Ainakin määrään, mutta toki vain silloin kun vertaillaan samanlaisella moottorilla varustettuja elementtejä.
 
Juu, muiden parametrien yhteydessä halkaisijalla on merkitystä, paljonkin.
 

 

 
Primal: Jos tuossa sinun mainitsemassa EV:ssä on EVM-18B-elementit, niin sieltä se ero esim mainitsemaasi RCF:n tulee. Aikoinaan ei juurikaan taidettu ymmärtää puhekelan jäähdytyksestä ja kelat ylipäätään olivat hyvin pieniä. Tuossa EV:ssä on 2,5" puhekela ja liikepoikkeama huikeat 3mm, ja tehonkesto siis noin 200W. Ja silläkin teholla voi tulla jo jonkin verran kompressiota.
 
Vertailemasi RCF oletettavasti sisältää tehtaan oman elementin ja siitä varmaan löytyy iskunpituutta vähän eri malliin kuin EV-vanhuksesta ja tehonkestokin on varmasti moninkertainen.

 

 
Totta, tosin kyllähän tekniset valmiudet "täydellisten" elementtien suunnitteluun ja valmistamiseen löytyi ptkälti jo tuolloinkin, maksuhalukkuutta moisiin ei niinkään.
 
Ja välillä tuntuu ettei vieläkään, "vanhan liiton" tekniikkaa ja ratkaisuita myydään varmasti kaikilla mittareilla suurempia määriä kuin teknisesti kehittyneempiä.
 

 
Noissa mun elementeissä taisi olla jäähdytyselementitkin vielä moottoreiden ympärillä, ja "400W" korjaussarjat, mutta kumpainenkaan seikka ei toki käyttökelpoista tehonkestoa tai äänellisiä ominaisuuksia muuksi muuta.
 
Nuo mun 505:t hakannee aika moni nykyaikainen 10" subikin. Yksinään.
112":t varmasti.
Paitti hinnassa ;).
 

 

 

 
Primal: Lähinnä siis kyselin juuri kokemuksia siitä, että miten nykyaikainen laadukas 15" elementti toimii, ja mielellään jotain vertailutietoa että mihin se on pystynyt missäkin tilassa? RCF-kokemukset siis hyviä.
 
Oma kokemukseni on hyvin rajallinen, mutta en näkisi tilannetta jossa perus rokkitouhuissa (HPF ~50Hz) akustisin rummuin ja normi backlinein mikään nykyaikainen laadukas 115 subi jäisi pikkupaikassa vajaaksi.
 
Tiskijukkahommat joita ilmeisesti lähinnä teet, ovat toki ihan toinen juttu. Varsinkin jos synasoundeihin ole käytetty prosessointia ja kaikki informaatio perusääniä myöden haluaa vahvistetuksi.
Tuolloin ei tietysti mikään riitä. Varsinkaan ulkona.
 

 
Primal: Beyman omat suunnitelmat on tuttuja, mutta se bandpass-torvi on liian iso tarpeeseeni. Auton konttiin siis haluan noita kaksi mahtuvan vierekkäin kuljetusta varten, ja näiden lisäksi siis muutakin. Eli suunnittelen mitoiltaan noin 53x53x53 laatikkoa
 
Koska elementit on jo hankittu, ei kompaktimpaan lopputulokseen (tai saman kokoiseen bandpass/torvi rakenteeseen) kykenevät 10" tai 12" -yksinään tai pareina- ole varmaankaan vaihtoehtoina realistisia, simulaatio-ohjelmia on jos jonkinlaisia, ja noilla saa varmasti ainakin silmää mielyttävät käppyrät aikaiseksi mainisemillasikin mitoilla.
 
Kuten mainitsitkin, testithän sen sitten kertovat onnistuttiinko vai ei.
 

 

 
Primal: Painoa laskin saavan tuolle kaikkinensa ritilöineen jne noin 26kg, kun matsku on 15mm koivuvaneria ja jokainen seinämä on tuettu poikittaisilla vanerisoiroilla.
 
Hivenen rankemmalla rimoituksella saisi varmasti materiaalinvahvuutta (ja painoa) pienennettyä ainakin etulevyä lukuunottamatta, jännevälit ovat kuitenkin varsin pieniä.
 
Itse rakentaen alasta riippumatta oman tee-se-itse-holismini olen järkeistänyt rakenteellisten ominaisuuksien maksimoimisella.
Ajankäytön kustannuksella ;).
 

 
T:Samuli
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=50&t=231903