Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:sellisti
Alue:Klassinen
Aihe:Mendelssohnin heikko alkuaine
Aika:06.06.2004 18:39
tässä taas eräs lupauksiaan lunastamaton väljin perustein lapsioneroksikin ristitty säveltäjä
 
No onpa taas aika paksua tekstiä. Lupauksiaan lunastamaton?? Mendelssohniahan pidettiin yleisesti Mozartin kaltaisena ihmelapsena, mistä voi vetää tietenkin sen johtopäätöksen, että Mozartkin on sitten julistettu lapsineroksi köykäisin perustein. Tuskin olet samaa mieltä. Ja mitä tulee hänen musiikkiinsa, niin en ala kiistellä makuasioista, mutta olen itse sitä mieltä, että hänen musiikissaan on jotain tavattoman luonnollista ja vaivatonta, nimenomaan hyvällä tavalla. Mitään ei ole pakotettu syntymään vaan kaikki on tullut helposti ja itsestään; jälleen yhteys Mozartiin. Hänen musiikkinsa on ikään kuin syntynyt "onnellisten tähtien alla". Ja kritisoimasi viulukonsertto kuuluu hänen hienoimpiin teoksiin. En näe sen pääteemassa mitään naiivia; vain hyvin luonnollisen äänen puhuvan ilman mitään pakotteita. Jos tuolle linjalle lähdetään, niin kyllä Schubertiltakin voidaan katsoa löytyvän naiiveja teemoja. Tai keltä tahansa.
 
En muuten oikein ymmärrä, miksi kritisoit säveltäjää siitä, että jonkun toisen säveltäjän vaikutus kuuluu hänen musiikissaan. Musiikkihan on loppumaton jatkumo, jossa uudet asiat eivät synny itsestään vaan synteesinä, vanhoja asioita yhdistelemällä ja kehittelemällä. Joka ikisen säveltäjän tuotannosta voi löytää vaikutteita jonkun vanhemman mestarin musiikista. Sävellysopinnot perustuvat suurelta osin vanhojen teosten analysointiin. Miten säveltäjä voisi välttyä vaikutteiden saamiselta?? Outo ajatus. Kerro minulle, kenen säveltäjän musiikista ei löydy vaikutteita kenenkään muun säveltäjän - elävän tai kuolleen - tuotannosta!
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=9&t=63153