Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:basisti1971
Alue:Bänditoiminta
Aihe:Halpismerkit bändihommissa
Aika:02.05.2016 09:12
Moi.

Mainitsemistasi merkeistä päätellen rajaudutaan viimeisen parin vuosikymmenen halpiksien ruotimiseen?
Jos kauemmas mentäisiin, nykyhalpikset taitaisvat olla suhteessa huippulaatua ;).

Ja lähinnä kai merkkeihin joiden halpis-status on saavutettu "ulkoistamalla" R&D, ja luopumalla korjattavuuden ikeestä?
Valmistuspaikat kun ruukaavat olemaan likipitäen kaikilla samat.

Takuu on toisaalta nykyhalpiksilla ostopaikasta riippuen jopa parempi kuin ns. "laatumerkeillä", ainakin jos hintaan suhteuttaa.

Perimmälti kokemukset nykyhalpiksista ovat olleet yllättävän positiivisia.
Varmaankin pääasiassa siksi että laitteisiin on asennoiduttu alkujaankin niin että jos/kun hajoaa, ei edes kuvitella korjattavan, vaan suoraan uutta kehiin jos takuu ei ole voimassa.
Kaikki on tullut ostettua uutena, jälleenmyyntiarvoksi lasken 0.

Itse olen kyllä Behkultakin rajoittanut omistukseni pelkästään prosessoreihin, eikä Lo-Fi livekäytössä ole ollut mitään ongelmia.
Studioon noista ei oikein ole, kohisevat liiaksi, muuten kyllä toimisivat.
Muutamien päätevahvistimien kiukuttelua olen vierestäkin seurannut, mutta tiskit ovat toimineet loistavasti.

Millenium rumpukokemus löytyy myös täältä, siskonpojille meni kaksatanen setti.
Varmaan vieläkin patoutumienpurkuvärkkinä, jollaisena hakkaa kattilat/lautaset/ämpärit -mitä nyt penska keksii rummuttaa- 10-0.

En SVT:n hintaa varmaankaan tuosta Fame (Smarvo) BVH300 putkinupista (~650€) maksaisi, mutta eipä se toisaalta SVT:tä yritä kopioidakaan (paitsi mainos-tehon kannalta), ja ainakin toiminut paremmin kuin CL aikoinaan.

Eikä hinta toki aina kaikkea kerro, Eden möi samaa Smarvon nuppia yli tuplahintaan, eikä se toki hinnannostosta yhtään sen paremmaksi muotoutunut.
Teknisestä aivopierusta johtuen päinvastoin.

Ennen tuon nupin löytymistä keräilin rahaa SVT-klooniin jonka olisin tehnyt paremmin kuin tuolloin ainoana markkinoilla oleva itämaan CL, mutta Smarvon hinnalla ei olisi saanut edes puolia osista.
Valinta oli helppo, etenkin kun reippaasti tuon verran oli jo kasassa.

Oma kokemuksen luoma mielipide on se ettei pelkkään brändiin/hintaan kannata paljon enää tänäpäivänä tuijottaa, käyttötarkoitukseen sopivia laitteita löytyy yritysryppäältä jos toiseltakin.

Jos en sijoitusmielessä tai nostalgiankaipuisena jotain tiettyä esinettä etsi, mulle on aikalailla sama mitä hintalapussa ja naamataulussa lukee.
Varsinkin kun naamataulubrändin takana on hyvin usein jotain muuta kuin mielikuva jonka ko. brändi aikaansaa.

Laatulaittein on toki kiva työskennellä, mutta harvoin tuo laatu on niin ylivertaista että yleisökin sen havaitsisi.

T:Samuli
Copyright ©1999-2017, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=12&t=231801