Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:Mikko L
Alue:Kitarat: kitarakamat
Aihe:Paljonko maksaisit käytetystä?
Aika:28.04.2016 18:40
Minun mielestä on erittäin outoa että m.netissä suututaan jos joku pyytää mielestään liian isoa kauppahintaa kuten sarjassaan tuo koko "turvonneet hintapyynnit" palsta. Kaupankäynnin periaatteisiin kuuluu, että myyjä saa kysyä haluamaansa hintaa. Jos joku suuttuu siitä, että hinta on liian korkea, niin ei tarvitse ostaa. Voi hakea kaupasta uuden. Hyvä kauppamies saa isomman hinnan tuotteesta. Jos suuttuu siitä, että joku pyytää liian isoa kauppahintaa, niin se on melkein sama kuin suuttuisi siitä, että toinen ei ole huono kauppamies. Toki jos hinnoittelu on niin pielessä ettei kukaan tartu siihen tarjoukseen niin se on jälleen huono kauppamies, mutta tämähän on kauppamiehen ongelma eikä ostajan.

Itse noudatan myös aika tarkkaan tuota 70% sääntöä. Jos myytävä laite on täysin uudenveroinen ja hyvin pidetty niin saatan pistää 75% mutta jos on useita käytön jälkiä niin saatan pistää alle 60%. Niillä main se kuitenkin on.

Kuitenkin jos nyt mennään täysin aiheeseen niin täällä ei kaikki ehkä muista niitä uutena ostamisen luksuksia. Esim. Thomannilta useammin saa 3 vuoden takuun, jota olen itse päätynyt käyttämään useammin kuin yhden käden sormilla laskettavan määrän. Tämä takuu ei tuotteesta ja ostopaikasta riippuen (esim. Music Man kitaroissa) siirry uudelle omistajalle. Tuosta takuusta itsessään olisin valmis maksamaan jo ylimääräistä.

Toinen skaala tässä on halvat soittimet. Esim. jos joku kitara on torilla 500€ hinnalla ja Thomannilla 650€ hinnalla, niin sen 150€ maksan helposti uunituoreesta 3 vuoden takuulla olevasta yksilöstä varsinkin jos käytetyssä kitarassa on käytön jälkiä.

Ei mielestäni ole mitään väärää mustapörsseilyssä jos on sattunut ostamaan halvempaan aikaan jonkin laitteen ja nyt pystyy siitä hyötymään. Se on ainakin globaalissa musalaitekaupankäynnissä täysin normaalia. Niin sanottu "kateusperiaate" ei jotenkin sovi siihen mielestäni: "no olisin minäkin voinut sen ostaa 2 vuotta sitten kun oli halpa" .. mutta et ostanut. Kirjaimellisesti sama asia mihin osakekauppa perustuu.
Copyright ©1999-2018, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=231763