Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:JuSu
Alue:Kitarat: kitarakamat
Aihe:Marshall DSL C12 -modaus.
Aika:24.04.2016 20:54
JohnPatrick:
 
Kokeilin itsekin aikanaan DSLän bright capin poistamista ja vaikka saundista tuli tosiaan "terveemmän" kuuloinen niin samalla siitä katosi myös aika paljon punchia ja tiukkuutta mun korvaan kuulosteltuna. Itse palautin bright capin aika nopeasti takaisin. Jotenkin tuntui että treble ei ollut ainoa asia mikä siinä saundissa muuttui, liekö sitten jo psykologiaa mut anyway.... Riippuu varmasti paljon mitä musaa vetää, mutta halusin vain tuoda esille ettei saundi ihan yksiselitteisesti parane kaikilta osin.
 
Tärkeä pointti minkä JuSukin mainitsi niin bright cap vaikuttaa enemmän hiljaisella volumella ja sen vaikutus vähenee volumen kasvaessa. Treeniksellä/keikalla ero ei olekaan enään ihan niin suuri kuin vaikka kotona soitellessa. Ja tietysti bändin kanssa muutenkin se ultra-kanavan räikeys ei niin paljoa häiritse ja yhteinen EQ:kin vähän tasoittuu kovemmilla volumeilla kanavien välillä.

 
Jep jep. Nyt kun olen tässä päivän, pari kotivolumeilla plätkytellyt, niin ehkä tosiaan tuossa puchissa jotain pientä löystymistä... Alapään nuotit kuulostivat hieman nasaaleilta, tai jotain. Ikäänkuin kitarassa olisi tonea pakitettu.
 
Mutta tähän löytyi syy, ja lääke. Olin nimittäin pyrkiessäni kirkkautta vähentämään tunkenut etusen täyteen JJ ECC83S:iä, joka on hippasen keskivertoa tummempisoundinen putki. Big mistake. Vaihdoin V1:ksi Tung-Solin ja loppuihin paikkoihin EHX:n 12AX7:t, ja rapeus palasi. Samalla tuli myös hieman lisää yläpäätä takaisin, mutta se on nyt terveempää kuin ennen bright capin poistoa. Sellaista, mitä Marshallilta voi odottaakin, mutta ei keinotekoisen kuuloista.
 
Lisäksi olen nyt kotona päästellyt pienehkön 1x12" -lootan läpi, jossa Celestion V30. Uskallan odottaa, että treeniksellä oversized 2x12" Greenbackeilla soi mureammin.
 
JuSu
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=231699