Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:Arms
Alue:Tanssimusiikki
Aihe:Olisiko Irwin Goodman ilmiö mahdollinen nykyaikana ?
Aika:27.03.2016 19:04   (muokattu 27.03.2016 19:06)
Minun mietteitäni hetken mielijohteesta.
 
Rap-musiikki kantaa ottavine lyriikoineen kattanee vain tietyn kansanosan, jos katsotaan kuulijakuntaa ja olettamaani ikäjakaumaa sen sisällä (Huom. MUTU:a).
 
Irwin Goodman aloitti 60-luvulla ja jatkoi erinäisten vaiheiden läpi, kulkien 90-luvun taitteeseen saakka. Minun mielestäni hän loi nahkansa moneen kertaan matkan varrella. Lyriikat olivat monesti kantaaottavia ja protestilaulujakin. Mutta kappaleita oli monenlaista ja iskelmämusiikki oli yksi merkittävä syy mielestäni Irwinin menestykselle niin laajassa kuulijakunnassa.
 
Viimeiset levyt sanoitti ja sävelsi Kassu Halonen, jolloin kappaleiden sävy muuttui mielestäni merkittävästi. Kuitenkin tietty sama pohjavire oli olemassa, tietty tunnelma, iskelmää, protestilauluja jne. unohtamatta.
 
Viimeiset levyt tuli myyntiin pahan lama ajan kynnyksellä/aikana. Nyt elämme samanlaisia aikoja, jos ei jopa pahempia, kun tarkastellaan vain Suomen taloudellista tilaa.
 
Uskon, että Irwinin musiikki tämän päivän ympäristössä päivitettynä nykyajan puitteisiin toimisi. Mielestäni sille olisi, jopa tilausta.
 
Ikävä kyllä Irwin Goodmania ei enää ole. Kuka ottaisi hänen polkunsa kuljettavakseen tänä päivänä, sitä en osaa edes arvailla. Toivon kuitenkin, että jollain muotoa saman tyylistä musiikkia olisi tarjolla, hyvällä huumorilla höystettynä, kuten Salmen, Halosen ja Irwinin yhteistöissä.
 
Kuten arvata saattaa, itse pidän paljon Irwin Goodmanin musiikista, myös siitä iskelmämusiikista. :)
Copyright ©1999-2024, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=6&t=230425