Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:Hillboy
Alue:Elektroniikka ja soitinrakennus
Aihe:Feathertone Guitars - prototyyppiprojekteja
Aika:14.03.2016 10:44
Solex: Mielenkiintoista ja innovatiivista. Soitinpiirit ovat melko konservatiivista porukkaa. Itsekkin olen keskittynyt tekemään soittimia "perinteisten" ratkaisujen mukaan.
Kokeilut, modernit materiaalit ja valtavirrasta poikkeavat rakenteet ovat raikasta tuulahdusta vanhoihin asetelmiin.

Mulla olisi muutama kysymys:

- Osaatko arvioida paljonko tulee painoa?
- Pystyisitko kuvailemaan sointia ja sustainia verrattuna vaikkapa hyvän straton tai lespan sointiin.
- Minkälainen kitara on pitää sylissä? Kysyn tätä koska soitan paljon kotona istuen.

Painosta sen verran, että 6-kielinen (25-26"), mahonkikeppi painaa otelautoineen noin 900gr. Kaulapuu oli jo lankkuna naurettavan kevyttä. Kokonaispaino tulee olemaan varmaan noin 1,5-1,7kg.. (täysi arvio, mutta kovin raskasta hardwarea ei ole tarkoitus laittaa) Kasikieliselle painoa tulee raskaammista puista ja useammasta kielestä johtuen varmaan noin 2kg.

Soinnista olen suunnitellut mahdollisimman selkeää, siitä johtuen Lacen Alumitonet mikkeinä. Myös hiilikuitutangot kaulan sisässä luultavasti tuovat vähän kirkkautta lisää. Sustainin suhteen olen niin ikään luottavainen. Oman kokemuksen mukaan massa ei tarkoita sustainia, vaan sointiin vaikuttaa hyvin suurena osana työnlaatu. Tämä oli osittain myös lähtökohta koko projektille. Kuinka paljon runko vaikuttaa kitaran sointiin? Lopullinen tulos saadaan kuulla vasta, kun keppi on valmis, mutta en usko, että näkemättä, mikä soi, kukaan voi sanoa sen vaikuttavan sustainiin tms. ;)

Tuon alaprofiilin tarkoitus on nostaa kitara mukavaan asentoon, kaulaa yläviistoon soitettaessa istuen, ja mikäli kitaran siirtää takemmalta reidelta otelautakäden puoleiselle reidelle, kaulan kulma muuttuu "klassisen kitaran" soittoasennon suuntaan. Tätä on testailtu tekemällä lisäosia raakilekaulaan sekän puusta, alumiinista, että XPS-eristeestä, koska sitä on hyvin helppo muotoilla.

-L
Copyright ©1999-2017, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=31&t=231232