Muusikoiden.net - Keskustelu
Kirjoittaja:guitarmigi
Alue:Kitarat: akustinen
Aihe:Laulujen säestyksestä kitaralla
Aika:03.03.2016 10:55
Reaalisointumerkit ovat yksinkertaisimmat ja sen takia niillä mennään säestyspuolella ja populaarimusiikin puolella.
Jos haluaa mennä teoriasääntöjen mukaan sointuasteilla niin, sitten käytetään esim. tällaista tapaa. Tämä tapa toimii kylläkin klassisessa musiikissa paremmin, koska eri populaari puolella käytetyistä soinnuista on todella vaikea merkitä asteilla järkevästi, (esim. add9, maj7, maj9 jne...) mutta perussoinnutus tottakai on hyvä opetella asteilla, niin sitten ymmärtää sointuteoriasta ja sointusuhteista eri sävellajeissa paljon.
Kuviteltu kipale. C: I-III-IV-V7 Am: I-V7 C: IV-V7-I modulaatio D: I-III-IV-V7 Hm: I-V7
D: IV-V7-I eli C-Em-F-G7-Am-E7-F-G7-C, D-F#m7-G-A7-Hm-F#7-G-A7-D
 
Molliasteikon mukaan, sointuasteita tehdessä, mennään harmonisen mollin mukaan. Se on A-molliasteikossa gis-sävel. Tämän takia musiikkiteoriassa käytetään merkitsemistapoina rinnakkaissävellajeja. Halusin nyt vain tähdentää, miten teoriassa asia menee. Ymmärrän kyllä Jarmo tapasi ajatella asiaa.
Copyright ©1999-2018, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=51&t=230970